پنج فرمان اسمار: از کنترل رختکن تا ایجاد صلح


کد اطلاعات: 1997766
7 فوریه 1402 در 19:01 |
1.1 هزار امتیاز خبر|

2نقطه نظر

اولین سرمربی برزیلی پرسپولیس در شروع یک چالش طوفانی

مهمترین چالش پرسپولیس و اسمار، ماندن در مسیر اقتدار در هشت سال گذشته خواهد بود.

پنج فرمان اسمار: از کنترل رختکن تا ایجاد صلح

به گزارش سه ورزش، اسمار لوس ویرا اولین سرمربی برزیلی تاریخ پرسپولیس خواهد بود. پیش از آن مربیانی از کرواسی، آلمان، آرژانتین، روسیه و پرتغال به این باشگاه رفتند و رفتند و گاها برند خود را ترک کردند اما اسمار اولین برزیلی تاریخ پرسپولیس است. نفر اول کادر فنی خواهد بود.
پرسپولیس در هشت سال گذشته شانس یک بازیکن برزیلی را نداشته و هر چه از زادگاه فوتبال در این تیم ظاهر شد، انگار برزیلی نبود و آسیب زیادی به باشگاه وارد کرده بود و حالا ما باید دید مربی برزیلی چقدر به این تیم کمک می کند.
علاوه بر این، عثمار شباهت زیادی به مربیان برزیلی ندارد: نه خلق و خوی و نه ظاهر بدنی اش به برزیلی هایی که در فوتبال ایران کار کرده اند یا اغلب روی نیمکت تیم های معروف برزیلی دیده شده اند، نمی آید. مثل اینکه او یک مربی اروپایی است که در برزیل متولد شده و کار می کند، منظم، خونگرم، علمی و منطقی و البته درونگرا نیست.
اما در روز برگزاری دربی صد و دوم با شاسی بلند CBF (فدراسیون فوتبال برزیل) به سراغ یحیی گل محمدی رفت تا به یک نکته فنی اشاره کند، یادآور شدیم که این مربی در برزیل آموزش دیده است.کار شده و تست شده و حالا می توان گفت فوتبال پر سر و صدا با همه پیچیدگی ها و شگفتی هایش ایران را هم می شناسد.

1983658

در پی هجمه ها و انتقادات هواداران پرسپولیس توسط دستیاران یحیی، اسمار به همراه دو مربی خارجی دیگر به این تیم آمد. تقدیم قهرمانی به استقلال در لیگ بیست و یکم و فشاری که او به کادر فنی پرسپولیس وارد کرد، سرانجام یحیی را مجبور کرد تا معتمد خود را ترک کند و از مربیان خارجی در کنارش استفاده کند.

اسمار خیلی دیر و حدود دو هفته مانده به شروع فصل به پرسپولیس اضافه شد و یکی دو ماه فقط تمرینات را تماشا کرد تا اینکه کم کم وارد گود شد و به عنوان دستیار فعال در طراحی تمرینات و تغییرات حین به گل محمدی کمک کرد. و بعد از سه گانه تاریخی، در فصل جاری با توجه به تجربیات فصل قبل نقش مهمتری پیدا کرد.

با گذشت 17 روز از پایان قرارداد یحیی گل محمدی، حالا باشگاه پرسپولیس دستیار او را به عنوان سرمربی انتخاب کرده است و حتی اگر این انتخاب تا پایان فصل حفظ شود، این مربی برزیلی در آغاز چالش بزرگی قرار دارد.

بزرگترین و مهم ترین چالش پیش روی پرسپولیس و اسمار، ماندن در مسیری است که این تیم در هشت سال گذشته طی کرده است و اکنون بزرگترین و مهم ترین سوال در مورد آن این است که آیا پرسپولیس در همان مسیر با اسمار باقی می ماند یا خیر. او خواهد. آیا او در مسیر موفقیت قرار گرفت؟

1983659

احیای پرسپولیس در پایان لیگ چهاردهم با حضور برانکو ایوانکوویچ آغاز شد، هرچند اعتمادی که به برانکو داده شد، نقشی مهمتر از استخدام او در این دوران طلایی داشت، اگر نه، شاید پس از آن، در شش هفته آخر قهرمانی چهاردهم و شروع ضعیف قهرمانی. پانزدهم این مربی برکنار شد و حالا دیگر خبری از این دوران پرافتخار تاریخ باشگاه نیست.
پرسپولیس با برونکو به خودش برگشت و آن مسیر با کالدرون و یحیی گل محمدی ادامه پیدا کرد اما سوال اینجاست که آیا این تیم با سرمربی برزیلی خود به این مسیر ادامه خواهد داد؟

1983660

اسمار لوس برای ماندن در این مسیر کار پیچیده و سختی را پیش رو خواهد داشت و با وجود اینکه توانایی های فنی هدایت این تیم بزرگ را دارد، برای ماندن در این لیگ پر سر و صدا باید جزئیات زیادی را رعایت کند، جایی که نقش دانش و فناوری ممکن است ضعیف باشد. باشد که او بیش از هر جای دیگری در جهان موفق باشد.
ویرا و پرسپولیس لیگ برتر و جام حذفی را در پیش دارند که هر دو فصل قبل را بردند و ناکامی در هر دو جام به معنای شکست است. مشکلات و شکست های قبلی و بعدی نمی تواند نظر هواداران سخت گیر و کم حوصله را تغییر دهد. و حتی کلمه موقت هم تاثیری بر خواسته افکار عمومی نسبت به این مربی برزیلی نخواهد داشت.

1983664

اسمار اما برای کسب عنوان قهرمانی باید چندین ماموریت مهم را به درستی و با کمترین خطا انجام دهد.. اولاً تکمیل ترکیب تیم با در نظر گرفتن نقاط ضعف و کاستی های نیم فصل اول، ثانیاً کنترل فضای رختکن و کنترل روابط با بازیکنان حتی از ستاره و تیم ملی. ثالثاً حفظ کادر فنی و بازیکنان برای ایجاد همدلی و اتحاد که به مرور زمان یحیی گل محمدی وجود داشت و فاصله ای بین کادرفنی و بازیکنان وجود نداشت، چهارم ایجاد آرامش در تیم و پرهیز از هرگونه تنش. که موقعیت او و تیمش را به خطر می اندازد، پنجم اینکه تصمیمات فنی درستی بگیرد و بازیکنان را در فضای تفاهم و اعتماد متقابل مدیریت کند تا تیم نتیجه بگیرد و هیچکس قدرت زیر سوال بردن روش مربیگری آنها را نداشته باشد.

1983663

هر کدام از این ماموریت ها و اصولی که اسمار با بالا و پایین و یا عبارات مختلف برای خود ترسیم خواهد کرد، جزئیات مفصلی دارد که قطعا نشانه هایی از آن در دوران سرمربیگری او نمایان می شود، اما با این پنج فرمان، عثمر می تواند در پرسپولیس قهرمان شود. سرامبی موفق بودن و البته رعایت همه این موارد احتمالا تیمش را در همان مسیر طلایی هشت سال اخیر قرار خواهد داد.. در عین حال، اگر همه چیز خوب پیش برود و عثار و تیمش مانند فصل قبل کمی شانس داشته باشند، هیچ کس به وضعیت موقت او اعتراض نخواهد کرد و بحث در مورد ماندن او در این پست داغ می شود.

مجله اخبار فوتبال داخلی