حکم سنگین دروازه بان استقلال چگونه صادر شد/ خوشحالی شیطون و نصرتی در سال 1392 و عصبانیت دادکان از پروین!


سید حسین حسینی پس از بازی با آلومینیوم اراک عوارض زیادی را تجربه کرد و همچنان از پس لرزه های حادثه اراک در امان نمانده است. کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال ابتدا کاپیتان استقلال را دعوت کرد و پس از چند روز حسینی به پرداخت 300 میلیون تومان و یک جلسه محرومیت محکوم شد.

سید حسین پس از بازی مقابل شمس آذر قزوین در واکنش به تصمیم کمیته انضباطی به مصاحبه پرداخت و گفت: ممنون که زودتر تصمیمم را گرفتید، چنین سرعتی بی سابقه است. پس از این مصاحبه کمیته انضباطی دوباره با دروازه بان استقلال تماس گرفت تا حسینی 30 میلیون دیگر بپردازد و در بازی استقلال مقابل تراکتور بنشیند، اما آیا این اولین بار است که کمیته انضباطی چنین احکام سنگینی را صادر می کند؟

دربی 1373

استقلال و پرسپولیس در 9 آذر 1373 در اولین دوره مسابقات جام آزادگان به مصاف یکدیگر رفتند. این دیدار تا دقیقه 88 با نتیجه 2 بر 2 دنبال می شد اما به دلیل درگیری بازیکنان دو تیم و هجوم تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین، بازی در نیمه دوم متوقف شد. کمیته انضباطی پس از یک روز نتیجه این دیدار را 3 بر صفر به سود استقلال اعلام کرد و علاوه بر این حکم، بازیکنان دو تیم نیز به شدت محروم شدند.

روزنامه ابرار ورزشی فردای بازی با تیتر ۱۱ نفر محروم شدند. درگیری امیر قلعه نویی و مجتبی محرمی و این دو بازیکن به ترتیب 6 ماه و 3 سال محروم شدند. پس از این محرومیت، عابدزاده به مدت 2 سال، رضا شاهرودی یک سال، فرشاد پیوس، بهزاد داداش زاده، محمود فکری، صادق ورمزیار و مسعود غفوری هر کدام 6 ماه محروم شدند. امیر عابدینی و محمد پنجعلی از سوی کمیته انضباطی به عنوان سرمربی پرسپولیس محروم شدند.

دیدار برگشت دو تیم با دستور کمیته انضباطی در زمینی بی طرف (بندرعباس) برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. ماجرای مشت پرویز برومند که در داربی در سال 1379 به پایان رسید را کمتر کسی می داند. درگیری در این جلسه نیز منجر به انتقال کار به کلانتری و محرومیت 6 ماهه نوازی، فولاد و تارتار شد.

تابوشکنی با دادکان

محمد دادکان در دهه 80 رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود و برای اولین بار قضاوت های اخلاقی انجام شد و با افرادی که به مسائل داوری معترض بودند برخورد شد. محمد دادکان نظارت مستقیم بر تصمیمات کمیسیون انضباطی و تجدیدنظر داشت. علی پروین پس از شکست پرسپولیس مقابل ملوان در سال 1381 به قضاوت جلال مرادی اعتراض کرد و به فدراسیون فوتبال حمله کرد. پس از این مصاحبه پروین 2 جلسه از همراهی پرسپولیس محروم شد و این اولین بار بود که کمیته انضباطی فردی را به دلیل اعتراض به مشکلات داوری محکوم کرد.

فرهاد کاظمی، فیروز کریمی، نادر دست نشان، مجاهد خدیراوی و علیرضا نیکبخت از جمله افرادی بودند که به دلیل اساسنامه و اخلاق از سوی کمیته انضباطی محروم شدند. همچنین یکی از مهم ترین تصمیمات محرومیتی که در زمان محمد دادکان صادر شد، علی خسروی داور باتجربه ای بود که به دلیل تخلف به شدت محروم شد.

منشور شادی

پرسپولیس در رویارویی با داماش لحظات عجیبی را تجربه کرد. زمانی که قرمزها در سال 1389 مقابل این تیم قرار گرفتند و توانستند دروازه گیلانی ها را باز کنند، شیث رضایی و محمد نصرتی با ایجاد منشور شادی موج جدیدی از حواشی را در فوتبال ایران ایجاد کردند. در آن زمان فشار زیادی به فدراسیون فوتبال برای محرومیت این دو بازیکن وارد شد.

شیث رضایی و محمد نصرتی ابتدا به 20 و 10 ماه تعلیق شدند اما یک ماه بعد هیات تجدیدنظر این حکم را کاهش داد و رضایی را به مدت 6 ماه و نصرتی را به مدت 4 ماه تعلیق کرد. هر دو بازیکن 10 میلیون تومان محکوم شدند تا پرسپولیس در آن فصل به معنای واقعی کلمه داغ باشد.

حکم سنگین دروازه بان استقلال چگونه صادر شد/ خوشحالی شیطون و نصرتی در سال 1392 و عصبانیت دادکان از پروین!

برکناری محسن گرمی

پرسپولیس در سال 1392 در دیداری جنجالی به مصاف سپاهان رفت. محسن گرمی قضاوت این دیدار را بر عهده داشت و صحنه های مشکوکی نیز در جریان این دیدار رقم خورد که در نهایت باعث شد تا مسئولان پرسپولیس و علی دایی مدعی شوند که رابطه ناسالمی بین گرمی و باشگاه سپاهان وجود دارد. پس از 4 ماه کمیسیون انضباطی رای خود را در این خصوص صادر کرد اما بند اول متن منتشر شده از سوی فدراسیون فوتبال قابل توجه است: «با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که هیچ گونه روابط مالی ناسالمی بین تیم داوری و اصفهان وجود ندارد. . باشگاه سپاهان و هرگونه خطای فنی داوری که در جریان مسابقه از سوی کارشناسان خاصی مطرح شده باشد قابل طرح در کمیته انضباطی نیست.

این عبارت در ابتدا مربوط به گذشته و ارتباط بین قهرمانی و باشگاه راه آهن بود. علی دایی در برنامه نود مصاحبه تندی علیه قهرمانی انجام داد و جمله معروف «شماره حساب دوستان شما را ندارم» باعث شد کمیسیون انضباطی به تحقیق و تفحص بپردازد و مشخص شود محسن قهرمانی از حضور در این برنامه محروم شده است. باشگاه راه آهن و 8 ماه محرومیت.

ستاره ای که خاموش شد

پیام صادقیان یکی از استعدادهای ضروری فوتبال ایران است که راه اشتباهی را در پیش گرفت و البته تصمیمات کمیته انضباطی نیز در سقوط این بازیکن بی تاثیر نبود! پیام در جریان بازی فولاد و پرسپولیس به شدت به تصمیم داور اعتراض کرد و با قاضی زمین درگیر شد. در نهایت صادقیان به بیرون از زمین پرتاب شد و شیشه درب رختکن را شکست. همچنین کمیته انضباطی صادقیان را 3 ماه از حضور در پرسپولیس محروم کرد.

حکم سنگین دروازه بان استقلال چگونه صادر شد/ خوشحالی شیطون و نصرتی در سال 1392 و عصبانیت دادکان از پروین!

ظلم و ظلم بود

امیر قلعه نویی پس از شکست گل گهر مقابل استقلال مصاحبه ای آتشین انجام داد که محرومیت سنگینی را برای این سرمربی به همراه داشت. قلعه نویی که از قضاوت این دیدار ناراضی بود به هرکسی که فکرش را می کرد حمله کرد و این مصاحبه جنجالی باعث محرومیت 3 ماهه و حکم پرداخت 300 میلیون تومانی او شد. این سنگین ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران بود که بعداً توسط ریکاردو سا پینتو لغو شد.

مرد همیشه عصبانی

ریکاردو سا پینتو استقلال را از روی سکوهای لیگ بیست و دوم هدایت کرد. ریکاردو ساپینتو به جای نیمکت نشینی، به دلیل محرومیت کار را از روی سکوها دنبال کرد و بیش از 5 بازی استقلال را به دلیل این مشکل از دست داد. سا پینتو در دیدار مقابل گل گهر از کوره در رفت، وارد زمین شد و در اعتراض به تصمیمات داور به داور حمله کرد. کمیته انضباطی هم تصمیم گرفت سا پینتو را دو جلسه محروم کند و 400 میلیون تومان به او بپردازد.

ساپنیتو با این جریمه رکورد امیر قلعه نویی را نیز در این زمینه شکست. البته در سال های اخیر کمیته انضباطی حداکثر جریمه را برای بازیکنان فوتبال در نظر گرفته است و ظاهرا این روند فعلا ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: دلیل محرومیت پرسپولیسی ها; پای استقلالی ها یکی از آنهاست!



سرویس داخلی اخبار فوتبال