پاسخ به بزرگترین ابهام خواستگاران فوتبال ایران

* خبر خوب اما برای مسئولان سخت
اول اینکه این مشکل می تواند خبر خیلی خوبی برای فوتبالدوستان در ایران باشد زیرا حالا دیگر اهالی فوتبال خاطره تیم هایی مثل استقلال با شفر در لیگ هفدهم یا برانکو پرسپولیس در لیگ شانزدهم را به یاد نمی آورند. و آرزو می کنند که تیم محبوبشان تا فینال لیگ قهرمانان آسیا این فرصت را داشته باشد که با همان فرمی که بازی می کردند بازی کند و پنجره ای نباشد تابستان برای سرنگونی تیمشان!

* اساساً الگو باید ترکیبی از دو فصل باشد
سهیل مهدی با بازگشت به سوال تعداد سهمیه تیم ها در هر کشور و تاکید بر اینکه الگوی استخراج شده از آن باید عملکرد دو فصل فوتبال ایران (فصل فعلی و فصل آینده) را در نظر بگیرد، ادامه داد: اساساً مدل برای مشخصات سهمیه ترکیبی در نظر گرفته می شود. البته به شرطی که 3 + 1 باشد. “اگر 2 + 2 باشد، اوضاع فرق می کند و ما هنوز به آن فکر نکرده ایم.”


سرویس خبر شماره: 1821256 |
04 ارديبهشت 1401 ساعت 22:38 |
12,758 |

1نظرات

کپی عربستان برای تعیین سهمیه آسیایی;

* کشورهای مختلف زیر نظر مسئولان فوتبال ایران
در ادامه بخشی از کارنامه رئیس کمیته برگزاری لیگ در ایران به دیدگاه سایر کشورها در خصوص این چالش اشاره کرد و افزود: تاکنون قطر تصمیم خود را گرفته است اما فکر می کنم اعلام نشود و به طور رسمی اعلام نشده است. هندی ها در حال کار برای استخراج مدل هستند. امارات متحده عربی هیچ اطلاعیه ای نداده و تنها عربستان تصمیم نهایی خود را گرفته است. ما همچنین باید قبل از پایان لیگ برتر به جمع بندی نهایی برسیم. تا یکی از مدل هایی که استخراج می شود مورد تایید هیات مدیره لیگ قرار گیرد.»

* این لیگ را نباید نادیده گرفت (لیگ 21)
در همین راستا از سهیل مهدی پرسیدیم که نظرش درباره این موضوع چیست و چه مدلی را مناسب ترین برای تعیین سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا می داند. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران در پاسخ به این سوال گفت: به عنوان یک کارشناس، اگر بخواهم نظر شخصی خود را بگویم، نظرم این است که دیگر از این لیگ (لیگ بیست و یکم) غافل نشویم. .. چون تیم ها سرمایه گذاری زیادی کرده اند و به هر حال زحمت کشیده اند “ما باید همه لایه ها و همه جوانب مشکل را پوشش دهیم.”

6 هفته تا پایان فصل جاری فوتبال ایران باقی مانده و ابهام زیادی در بین اعضای تیم های رقیب در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که اگر قرار باشد همان طور که سهیل مهدی در مصاحبه به آن اشاره کرده از مدل عربستان استفاده شود، تیم های سوم این فصل و آینده فوتبال ایران شانس کسب سهمیه دارند.
با تمام این تفاسیر اما باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده بالاخره چه زمانی مدل لیگ فوتبال ایران مشخص می شود، چه تیم هایی در این فصل و فصل آینده و با چه رتبه ای می توانند کسب کنند. سهمیه آسیایی



مجله اخبار فوتبال داخلی

* تیم های فوتبال ایران منتظر آخرین ماموریت هستند
این یک چالش بزرگ و مهم به خصوص برای تیم های فوتبال ایران است و دانستن این موضوع قطعا روی عملکرد آنها تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر تنها عربستان سعودی از مدل نهایی خود رونمایی کرده است. جایی که تکلیف سهمیه 1+3 این کشور توسط قهرمان لیگ در فصل جاری، فصل آینده و قهرمان جام حذفی سال آینده مشخص می شود و تکلیف سهمیه باقی مانده که باید در مسابقات مقدماتی آسیا به میدان برود را قهرمان جام حذفی مشخص می کند. این فصل اگر قرار باشد از این مدل در ایران استفاده شود، تیمی از تیم‌های نساجی و آلومینیوم مازندران که فینالیست جام حذفی شده‌اند، سال آینده برای حضور در مرحله گروهی آسیا به نمایندگی از ایران پلی‌آف برگزار می‌کنند.

* ابتدا باید تعداد سهمیه ها مشخص شود
سهیل مهدی پیش از پرداختن به این موضوع درباره اهمیت تعداد سهمیه های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده صحبت کرد و گفت: ابتدا باید ببینیم چه تعداد سهمیه به فوتبال ایران تعلق می گیرد. 3 سهمیه به فوتبال ایران داده شد. علاوه بر این AFC کشورها را آزاد گذاشت تا هر کشوری خودش تصمیم بگیرد.

* مدل فوتبال ایران با مدل عربستان همخوانی دارد؟
رئیس کمیته برگزاری سازمان لیگ در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی گفت: به پلی آف هم بروید.
* ما به یک پیش نویس رسیدیم اما این نباید ناعادلانه باشد
با این حال، تعیین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای شهریور 1402 و فصل 2023-2022 با چالش های زیادی برای تصمیم گیران فوتبال ایران همراه خواهد بود. یکی از این چالش ها، آماده سازی تیم هایی است که سهمیه فصل جاری را کسب کنند و یک سال بعد باید در مسابقات قاره ای شرکت کنند و مشخص نیست به عنوان نماینده ایران آماده حضور در مسابقات بین المللی هستند یا خیر. یا نه. ! چالش دیگر می تواند قهرمانی پشت سر هم در لیگ برتر یا جام حذفی یک تیم باشد که مسئولان لیگ نیز باید راه حلی برای آن بیابند. سهیل مهدی درباره این موضوع توضیح داد: ما به دنبال این هستیم که حق تیم ها ضایع نشود. با این روشی که گفتیم سال آینده تراکتور و یک تیم دیگر می توانند جام را ببرند و این مشکلی نخواهد داشت. پرسپولیس و استقلال امسال در کورس قهرمانی هستند و احتمال قهرمانی یکی از این دو تیم بسیار زیاد است. استقلال به احتمال زیاد حالا در نظر بگیرید که استقلال فصل بعد قهرمان می شود. در این صورت یک سهمیه تکرار می شود. سوالی که مطرح می شود این است که برای انتخاب تیم جایگزین از چه فرمولی استفاده شود تا بی عدالتی ایجاد نشود. مثلا اگر قرار است تیم دوم را به عنوان جایگزین معرفی کنیم، از امسال یا سال آینده خواهد بود. ما باید همه آنچه را که ممکن است ببینیم و عمل کنیم. ما به پروژه ای در این زمینه رسیده ایم».

* اشکالات ما به دلیل نوسانات AFC است
آخرین سوال سهیل مهدی مربوط به انتقاد اهالی فوتبال بود که خیلی از موقعیت ها نوشته نمی شود و چرا چنین چیزی را در فوتبال ایران نمی بینیم و مدام به دنبال مدل یا کپی برداری از دستورات کشورهای دیگر هستیم. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ البته به این موضوع انتقاد داشت اما در توضیح دلیل آن به تغییرات مداوم در تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد و گفت: خب در مرحله آخر این تصمیم توسط AFC گرفته شد و بعد از 10 سال برنامه تغییر کرد. برخی از اشکالات ما به دلیل نوسانات IFS است. کنفدراسیون فوتبال آسیا تا پایان سال 2024 به ما برنامه داده است، اما در حالی که دو ماه به پایان مسابقات مانده بود، او ناگهان برنامه را به یک ماه تغییر داد. فکر می کنم یک ماه! کل برنامه ما و برنامه‌ها از هم پاشید. “افوسی خودش برنامه را تغییر می‌دهد و آزمون و خطا انجام می‌دهد.”

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، همانطور که احتمالا تاکنون به اطلاع وی رسیده، سال آینده خبری از برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا نخواهد بود و این مسابقات مهم فوتبال آسیا از شهریور ماه سال 1402 با تقویمی متفاوت آغاز می شود. مطابق با تقویم فوتبال اروپا است.

* مدل من حتما تا قبل از پایان لیگ نهایی می شود
مهدی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مدل فوتبال ایران در این خصوص مشخص می شود، گفت: واقعا نمی دانم چه زمانی نهایی می شود اما حتما تا قبل از پایان قهرمانی مدل خود را ارائه خواهم کرد. همکاران نیز باید ارسال کنند.”

وی با اشاره به استفاده از داوران زن در جام کنفدراسیون فوتبال آسیا افزود: در حال حاضر داوران زن جذب و در جام کنفدراسیون فوتبال آسیا از آنها استفاده می شود، ببینید این تصمیم چه چالش هایی برای ما به همراه دارد؟ به اندازه خاورمیانه.» حالا آنها می‌خواهند مثلاً برای کشوری تصمیم بگیرند که به اندازه کل اروپا باشد.

سهیل مهدی در ادامه با اشاره به اینکه انتقاداتی به نانوشته بودن دستورالعمل ها وارد شده است، افزود: دستورالعمل های لازم باید نوشته و به روز شود.

* مدلی که باید در اسرع وقت طراحی شود
اما پیش از گذراندن این دوره انتقالی، چالش بزرگ تری پیش روی مسئولان فوتبال کشورهای مختلف آسیایی و همچنین سازمان لیگ فوتبال ایران قرار دارد و باید هر چه سریعتر الگویی برای تعیین نمایندگان استخراج کنند. تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2023-2022 مشخص می شوند و تیم های مدعی نیز مشخص می شوند.

رئیس کمیته برگزاری سازمان لیگ در گفت و گو با “ورزش” به ابهام بزرگی که مدعیان لیگ برتر و جام حذفی به دلیل تغییر برنامه آسیایی نگران بودند، پاسخ داد و از نقشه پیش فرض رونمایی کرد.

* انتخاب مدل ها و چالش های اصلی
البته در این بین همانطور که گفته شد چالش قهرمانی مشابهی وجود دارد. به عنوان مثال استقلال می تواند در این فصل، فصل آینده و جام حذفی سال آینده قهرمان شود که چالش بزرگی برای مسئولان لیگ فوتبال ایران ایجاد می کند. عربستان سعودی البته راه حلی برای چنین وضعیتی پیدا کرد. در این صورت اگر تیمی تکراری باشد، تیم دوم لیگ سال بعد تعویض می شود. باز هم در صورت تکرار تیم دوم لیگ جاری به چهار سهمیه اضافه می شود. البته همانطور که گفته شد همیشه احتمال تکرار تیم ها وجود دارد و در این صورت عربستان در فصل آینده تیم سوم را به آسیا می فرستد و اگر باز هم شاهد تکرار 4 سهمیه طبق مدل باشیم. تیم سوم فصل جاری در مسابقات قهرمانی آسیا معرفی خواهد شد.