ناصر محمد خانی در سال 65 مارادونا را به ورزشگاه آزادی آورد! / شاهرخ بیانی با انگیزه بود، به حاکمان استقلال کور شد و خوشحال شد.

علی پروین برای انگیزه دادن به شما حرف خاصی زد؟

هرگز! این سخنان در آن زمان گفته نمی شد. همه ما گوش به فرمان سرمربی بودیم و رفاقت زیادی با هم داشتیم. شاهرخ در تیم ملی دوست و همبازی من بود و فرقی نمی کرد او پنالتی می زد یا من.

او در سال 65 با این نمایش ماردونا را به ورزشگاه آزادی آورد! او بسیار سرحال و آماده بود و روی هر 3 گل پرسپولیس تاثیر داشت.

یک روز قبل از مسابقه برای کمپ به هتل لاله رفتیم. شاهرخ خیلی با انگیزه بود و نمی توانست از برد ما حرف نزند. او روحیه زیادی داشت و اعتماد به نفس بالایی داشت که دو عامل اصلی برای درخشش در دربی هستند.

نه، وقتی این حرف ها نبود و همه به عشق مردم و هواداران بازی می کردیم.

حمید درخشان و ناصر محمدخانی

می دانیم که در آن زمان با هم در تیم ملی بازی می کردید و رابطه خوبی با هم داشتید. شاهرخ بیانی قبل از دربی حرف خاصی به شما زد؟

نه، ناصر بازیکن آرام اما تکنیکی و قدرتمندی بود که حرف هایش را در زمین می زد. فقط به یاد دارم که او بسیار با انگیزه بود و یک بازی فراموش نشدنی را در زمین انجام داد.

علی آقا روش خودش را داشت و با آن بزرگی و گاهی شوخی و خنده به ما روحیه و انگیزه می داد. آن روز نیز در نوع خود الهام بخش ما بود.

پرسپولیس با ترکیب وحید قلیچ، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، محمدحسن انصاری فرد، کاظم سیدعلیخانی، محمد مایلی کهن، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، شاهرخ بیانی، فرشاد پیوس و ناصر محمدخانی به میدان آمد و در ترکیب استقلال قرار گرفت. بازیکنانی چون ناصر حجازی، شاهین بیانی، رضا رجبی، سعید مراغه چیان، جعفر مختاری فر، مجید نامجو مطلق، رضا احدی، بهتاش فریبا، رسول غنی زاده، چنگیز و فتح آبادی حضور داشتند. استقلال در جریان بازی بیژن طاهری و پرویز مظلومی را وارد زمین کرد و پرسپولیس از بهروز سلطانی، رحیم یوسفی و عباس کارگر استفاده کرد، ناصر محمد خانی در نیمه اول یک پنالتی به ثمر رساند، شاهرخ بیانی یک پنالتی را به ثمر رساند. نیمه با همین نتیجه ناصر محمد خانی در نیمه دوم دو بار خط دفاع استقلال را به هم زد، یک بار وقتی شاهرخ بیانی را پشت سر گذاشت و یک بار هم که خودش خط دفاع را لمس کرد و دو بار دروازه استقلال باز شد.

اولین زن در پرسپولیس در این زمان چه کسی بود؟

به بهانه یک دربی بد فکر نمی کردیم به سراغ یکی از بازیکنان حاضر در دربی 1365 برویم، حمید درخشان، ستاره شماره 9 و هافبک سابق پرسپولیس.

به عنوان آخرین سوال، بازترین بازیکن دربی که در بازی های استقلال و پرسپولیس دیده اید چه کسی بوده است؟

در 25 ژوئن 1965، یعنی 35 سال پیش، همین عنوان تاریخی به ثبت رسید. 8 دوش برای سه گل. ناصر محمد خانی در این دیدار یکی از بهترین بازی های عمر فوتبالی خود را انجام داد و پس از 2 برد 6-0 و 4-1 در اوایل دهه 50 بهترین نتیجه پرسپولیس را در دربی به ثبت رساند.

ناصر محمد خانی را بنویسید که دیگر در فوتبال ایران شبیه او نخواهد شد. او الان مثل لیونل مسی بازی می کرد. پنجه جنوبی که به بازی جلوی راه آهن یا استقلال، چین یا بنگلادش اهمیت نمی داد، کار خودش را کرد. اتفاقاً شاهین بیانی همیشه او را کتک زده است و وقتی به عنوان دوست در اردوی تیم ملی یا بعد از دربی این موضوع را از او پرسیدیم، پاسخ داد که جلوی ناصر را نمی‌توان گرفت تا ضربه زدن و پا گذاشتن!



سرویس داخلی اخبار فوتبال

آقای درخشان می خواهیم شما را تا دربی 1365 همراهی کنیم که با 2 گل شاهرخ بیانی و تنها یک گل ناصر محمدخانی با نتیجه 3 بر صفر استقلال را شکست دادید. آیا این بازی را خوب به خاطر دارید؟

اخیراً مصاحبه ای از شاهرخ بیانی منتشر شده که از گلزنی به استقلال در دربی 65 خوشحال نیست؟!

می خواهیم از شما بپرسیم قبل از بازی با استقلال اتفاق خاصی در رختکن شما افتاده است؟ اینکه به شما پول ندادند یا قول پاداش ندادند؟

(با اشتیاق خاص) من چطورم؟ روز خیلی عجیبی بود و همه بچه ها به خصوص ناصر و شاهرخ گل کاشتند.

نه! علی آقا پروین وقتی دید شاهرخ برای این دیدار مقابل استقلال انگیزه زیادی دارد، این مسئولیت را به او سپرد.

اما علی پروین قبل از بازی به طرز عجیبی اعلام کرد که اگر پنالتی بود شاهرخ گل می زد؟ آیا این باعث نمی شود شاهرخ توسط هواداران استقلال خراب شود؟ !

خیلی ها گفتند که مارادونا بازی کرد؟

برخی دربی ها برای هواداران دو تیم خاص و نوستالژیک است. دربی هایی که هرگز از یاد هواداران دو تیم و حتی بازیکنان نمی رود. یکی از این دربی ها مربوط به سال 1365 است.

فینال لیگ برتر یکشنبه هفته آینده بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود. دو تیم آبی و قرمز پایتخت سال هاست که با هم بازی می کنند و گاهی استقلال پیروز می شد و گاهی پرسپولیس به تساوی می رسید و معمولا در دیدارهای دو تیم ثبت می شد اما…

قبل از بازی به شما چیزی نگفت یا نخواند؟

اما تو هم روی زمین بودی ناراحت نیستی یا ناراحت؟!

اگر علی آقا پروین در زمین بود خودش یک پنالتی می زد. در غیر این صورت این ماموریت به من محول می شد.

من و ناصر در هتل لاله در یک اتاق بودیم. او به موقع خوابید، خوب استراحت کرد و به موقع با هم از خواب بیدار شدیم و او واقعاً عالی بازی کرد. ناصر با توپ و مدافعان هر کاری می خواست انجام داد.

اما می توان گفت آن روز روز ناصر محمدخانی بود. او خیلی خوب بازی کرد. از محمد خانی بگویید؟

اتفاقا او هم خوشحال بود! شاهرخ آن روز انگیزه زیادی داشت و در زمان استقلال با مسئولان و مدیران خوب بازی کرد. او دو گل به تیم سابقش زد تا خیلی چیزها را ثابت کند و این گلها واقعا خوشحال کننده بود چون در دربی گلزنی کرد.