نمای نزدیک: عملکرد تیم ملی آینده در ماه مارس فیفا


سرویس خبر شماره: 2011044
9 آوریل 1403 در 2:12 ب.ظ.
1.4K امتیاز خبر|

7نقطه نظر

اولین تجربه بین المللی برای سه ستاره جوان

تغییر نسل در تیم ملی به مرحله اجرا رسیده است و اگرچه راه زیادی برای ساختن تیم ملی آینده وجود دارد، اما بازیکنان جوان امیدوار هستند.

نمای نزدیک: عملکرد تیم ملی آینده در ماه مارس فیفا

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، در حالی که تنها چند دقیقه از شوک بزرگ مقابل ایران در قطر نگذشته بود و ایران بار دیگر طعم تلخ حذف در نیمه نهایی جام جهانی فوتبال ملت های آسیا را چشیده بود، سرمربی تیم ملی فوتبال آسیا. تیم ملی با سوالی در مورد جوانان مواجه شد. ایران عنوان مسن ترین تیم جام ملت ها را در اختیار داشت و همه بازیکنان باتجربه و توانمند فنی که برای تیم ملی بازی می کردند برای موفقیت تیم ملی در دوحه تلاش می کردند.

امیر قلانویی در آخرین نشست خبری خود در مورد جام ملت های 2023 قول تغییر نسل و آوردن بازیکنان جوان به تیم ملی را داد. با این حرف ها بود که همه منتظر اعلام لیست جدید فروردین ماه فیفادی بودند. دو دیدار مقابل ترکمنستان فرصت خوبی را برای قلعهنویی فراهم کرد تا تعدادی از بازیکنان جوان را به اردو دعوت کند.

تغییرات در فهرست تیم ملی باعث شد تیم ایران سه سال جوان تر شود و حالا حدود 25 سال سن دارد. ده بازیکن زیر 25 سال به اردوی تیم ملی فیفادی در فروردین ماه فراخوانده شدند. همچنین طبق اعلام فدراسیون، آریا یوسفی و محمدجواد حسین نژاد نیز می توانند از جمله افرادی باشند که به دلیل مصدومیت این مسابقات را از دست دادند.

2005014

علاوه بر این، 4 بازیکن 25 ساله در تیم ملی حضور داشتند که البته با توجه به تجربه، شهرت و تیم هایی که در آنها بازی می کنند، به سختی می توانند در برنامه جوانان جای بگیرند، اما در هر صورت میانگین را پایین می آورند. سن تیم در این مطلب به تحلیل بازیکنان جوان دعوت شده به تیم ملی و دقایقی که فرصت بازی داشتند می پردازیم.

لیست بازیکنان جوان تیم ملی به شرح زیر است:

دروازه بان:
ارشا شکوری (17)

مدافع:
سامان فلاح (22) – حسین گودرزی (22) – امین حزباوی (20)

هافبک:
محمد قربانی (22 ساله)

خط حمله:
مهدی لیموچی (24) – محمدرضا آزادی (24) – جواد آقایی پور (24) – الحیار صیادمنش (22) – سعید سحرخیزان (20)

بازیکنان 25 ساله:
محمد محبی (25 ساله) – مهدی قائدی (25 ساله)
ابوالفضل جلالی (25) – صالح حردانی (25)

تیم ملی در این فیفادی دو بازی مقابل ترکمنستان انجام داد و با توجه به شرایط متفاوت بازی در تهران و عشق آباد، کادر فنی تیم ملی از بازیکنان جوان بیشتری در ورزشگاه آزادی استفاده کرد.

در این دیدار که با برتری 5 بر صفر ایران همراه بود، امین حزباوی متوقف شد و 70 دقیقه بازی کرد. در سی دقیقه پایانی سامان فلاح دیگر مدافع جوان ملی پوش وارد زمین شد. در این دیدار دو تعویض دیگر قلعه نویی نیز باعث شادابی ترکیب شدند. اللهیار صیادمنش 30 دقیقه بازی کرد و محمدرضا آزادی نیز در 6 دقیقه پایانی بازی قانونی را با پیراهن تیم ملی تجربه کرد.

2005015

در این دیدار از بین بازیکنان 25 ساله ایران، محمد محبی و صالح حردانی به طور کامل بازی کردند و مهدی قیدی در 30 دقیقه پایانی به میدان رفت.

بعد از برتری ایران مقابل ترکمنستان و اختلاف قدرت دو تیم، شاید خیلی ها انتظار داشتند که امیر قلانوی در بازی دوم بیشتر به جوانان اعتماد کند، اما وضعیت نامناسب چمن مصنوعی ورزشگاه کوپه داغ ترکمنستان حتی کار را سخت کرد. برای بازیکنان باتجربه ایران و در این شرایط جوانان فرصت کمتری برای بازی داشتند.

نکته مهم در این دیدار بازی محمد قربانی جوان بود و این هافبک تا دقیقه 70 در زمین ماند. در این دیدار سامان فلاح نیز در دو دقیقه پایانی به میدان فرستاده شد.

در این دیدار دو بازیکن 25 ساله ایران به نام های قیدی و محبی فیکس به بازی پرداختند و خوش درخشیدند. محمد محبی تا دقیقه 90 + 5 در زمین ماند و قیدی زننده تک گل این دیدار در دقیقه 70 تعویض شد.

2005016

به این ترتیب از بین 10 بازیکن زیر 25 سال دعوت شده به این اردو، ارشا شکوری، حسین گودرزی، مهدی لیموچی، جواد آقایی پور و سعید سحرخیزان شانس بازی نداشتند و تنها با حضور در اردوی تیم ملی بود که آنها تجربه را داشتند. فضای اردوی بزرگسالان و باید به تلاش برای دعوت شدن به تیم ملی ادامه داد. همچنین در بین 4 بازیکن 25 ساله تیم ملی، ابوالفضل جلالی شانسی نداشت.

در این اردو امین حزباوی، محمد قربانی و محمدرضا آزادی اولین تجربه ملی خود را کسب کردند. سامان فلاح که در هر دو دیدار به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت، در آستانه جام ملت های آسیا فرصت حضور در اردوی کیش را پیدا کرد.

تغییر نسل و بازی برای جوانان فرآیندی زمان بر است و به ریسک پذیری سرمربی و کیفیت جوانان بستگی دارد. با این حال، با توجه به صعود ایران به مرحله نهایی مقدماتی جام ملت ها و تشریفاتی بودن دو دیدار باقی مانده، شاید بازی با هنگ کنگ و ازبکستان در فیفادی در خرداد فرصت خوبی برای جوانان باشد تا بیشتر بازی کنند.

مجله اخبار فوتبال داخلی