نود و هفت دقیقه و پنجاه و چهار ثانیه: لال!

در دقیقه 77 روزبه وارد نبردی شد که با وجود یک منظره خوشایند و باورنکردنی، توپ های ایران یکی پس از دیگری از دست رفت و نمایش نرم و تهاجمی کی روش مردانه برای این تیم کارساز نبود. داور 9 دقیقه وقت اضافه اعلام کرد و ایران همچنان به سمت دروازه ولز حمله کرد تا گل پیروزی را به ثمر برساند.
شاید باورش سخت باشد، اما پسری که در تمرینات کمتر شوت می زند و تعداد گل هایش در مسابقات رسمی حتی به انگشتان دو دستش در دقیقه 97:54 هم نمی رسد، پس از یک بررسی دقیق و چرخشی بی عیب، شوتی را شلیک کرد. او را در تاریخ فوتبال ایران حفظ کرده است. گلی که برای کل دوران ورزشی حرفه ای روزبه کافی است و اگر روی راموس اسپانیایی با گل تساوی در دقیقه 92:48 مقابل اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا 2014-2015 شناخته شود، با این عدد به یادگار خواهد ماند. و تمام دنیا این لحظه را به نام راموس نوشتند از امروز با شماره 97:54 به ایران می شناسند. شماره ای که متعلق به اوست.

پسر شماره 4 استقلال که در جام جهانی 2022 بر خلاف جام جهانی 2018 شماره 15 را بر تن می کند، در سال های حضور در استقلال و تیم ملی همیشه بین دو خط دفاع و خط هافبک تکامل یافته است. سالها حتی نمی دانست باید در چه پستی بازی کند، بعضی روزها بازیکن اصلی خط دفاعی تیم بود و در همان روز بازی را در خط هافبک تمام کرد و روزهای زیادی در خط هافبک بازی کرد. آمد تا سوت پایان بازی را در خط دفاع بشنود. این نقل و انتقالات که در تیم ملی هم شاهد بودیم، کیفیت او را کاهش داد و کمی بعد از رفتن کی روش پس از جام ملت های آسیا در سال 2019، تیم ملی ایران او را به خدمت گرفت.

او که در بازی با ولز حق ایران را گرفت تا همه با امید به بازی با آمریکا نگاه کنیم. نبردی که می تواند ما را به مرحله دوم جام جهانی برساند، جایی که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا نیز رویای او را در سر می پرورانند و حالا در یک قدمی او هستیم.

ایران بدون روزبا مرحله اول مقدماتی جام جهانی را سخت و دور دوم را به راحتی پشت سر گذاشت و به جام جهانی رسید تا روزبا فقط به استقلال فکر کند. اما سرنوشت داستان دیگری برای او نوشته بود. سرمربی که او را یکی از بهترین مدافعان جهان می داند به تیم ملی بازگشت و روزبه او را شانس خود در این مصاحبه دانست.
کی روش که علاقه زیادی به چشمی داشت و از او در خط دفاع مقابل مراکش در جام جهانی 2018 روسیه استفاده کرد، چشمی را به اردو دعوت کرد و در بازی های تدارکاتی از او در خط هافبک استفاده کرد. او که مورد اعتماد کی روش بود، در بازی با انگلیس به عنوان یکی از سه مدافع ایران به میدان رفت و یکی از قربانیان بازی ضعیف ایران در نیمه اول شد و خیلی سریع بین دو نیمه تعویض شد.
جایگزینی که او را در رویارویی با ولز از مردان اصلی تیم ملی دور کرد تا بتواند بازی را از روی نیمکت آغاز کند. تنها تصویر پخش زنده نیمه اول بازی مقابل ولز، گرم شدن چشمی با خنده ای جذاب را در منظره ای دور نشان می داد، اما داستان این بازی باید توسط او نوشته می شد. تعویض او در دقیقه 77 به دلیل مصدومیت احمد نورالهی و بازگشت او به خط هافبک! این آغاز عمر طولانی پسری بود که کمتر شوت می زند، کمتر گل می زند و هیچ کس از او انتظار گلزنی ندارد.

چند دقیقه و چند رقم برای یک زندگی شرافتمندانه کافی است. مثلا دقیقه عجیب 97:54 که برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شد.

نود و هفت دقیقه و پنجاه و چهار ثانیه: لال!


سرویس خبر شماره: 1855637
05 دسامبر 1401 در 13:01 |
6.5 هزار امتیاز خبر|

0نقطه نظر

این یک داستان واقعی است

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، عده ای سال ها سعی می کنند تاریخ بنویسند و عده ای در یک لحظه تاریخ می گیرند، عده ای هر کاری می کنند آنطور که باید نمی شود و عده ای هر کاری را در یک لحظه انجام می دهند. یا نکرده اند، برنده می شوند. زندگی و تاریخ با این لحظات و دقایق پیوند خورده است، لحظاتی که برای ماندن در قلب یک خانواده، دوستان، شهر، کشور و حتی جهان کافی است.
تنها چهار روز پس از دریافت 6 گل از تیم ملی انگلیس در اولین بازی ایران در فینال جام جهانی 2022 و نمایش ناامیدکننده ای که می توان آن را بدترین عملکرد تاریخ فوتبال ایران دانست، بهترین عملکرد ایران را از آن خود کرد. در تاریخ و برتری 2-0 ولز فاصله داشت. تیم ما، آسیب دیده و عصبانی، مجبور شد برای خود کار کند تا به اخبار برگردد. البته این بار با سر بالا و پر از غرور.
برای آن باید بازی 100 دقیقه ای ایران و ولز را دنبال کنید. این تیم همه چیز داد تا به زمان موعود برسد. لحظه ای که دفاع دیوانه وار ولز توپ را از داخل محوطه جریمه برای رزبه فرستاد تا با پاهای بلند خود دو قدم به جلو بردارد و سپس به دروازه بان دوم ولز شوت کند که به نظر می رسید یک ملت پشت سر او باشد.

محمدرضا تقی خانی



مجله اخبار فوتبال داخلی