جنجال حذف ستاره از لوگوی باشگاه های استقلال و پرسپولیس/چرا در مراسم تاریخی ستاره های قهرمانی نادیده گرفته شدند؟


در حالی که هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیگیر موضوع مکرر خصوصی سازی و واگذاری مالکیت دو باشگاه از وزارت ورزش و جوانان (و هم اکنون در این چند سال اقتصادی و مالی) به بخش خصوصی بودند. تصویر لوگوی جدید !) چماقشان پشت سر دو وزیر آنها را غافلگیر کرد.

این موضوع بلافاصله به مهمترین موضوع جلسه سهامداران جدید با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره هر دو باشگاه در فضای مجازی و البته فضای رسانه ای خبرنگاران فوتبال تبدیل شد و هنوز هم چنین مطالبی وجود دارد. مربوط به ناپدید شدن ستاره های طلایی آسیایی قهرمانی استقلال و پرسپولیس در شبکه های اجتماعی دست به دست هم می دهند. اما سوال اینجاست که آیا لوگوی باشگاه باید ستاره داشته باشد؟

لوگوی دانش آموختگان آسیایی استاندارد است

با نگاهی به لوگوی تیم های قهرمان در چند فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا به نکات جالبی برمی خوریم. به عنوان مثال، باشگاه الهلال عربستان که 4 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه ها را به دست آورد، در آسیا با یک لوگوی ساده و بدون ستاره شناخته می شود. همچنین باشگاه پوهانگ استیلرز کره جنوبی با سه قهرمانی در آسیا و با وجود ستاره بودن در لوگوی رسمی باشگاهش، بدون توجه به مسابقات قهرمانی آسیا، لوگوی خود را با 5 ستاره طلایی (مرتبط با 5 قهرمانی که در اختیار دارد) درج کرده است. در لیگ K کره جنوبی) از ابتدا و با همین وضعیت در آسیا شناخته شده است. علاوه بر این، باشگاه ژاپنی Overwards نماد ستاره را با 3 عنوان قهرمانی روی لوگوی خود درج نکرد. الاتحاد عربستان نیز لوگوی بدون ستاره با دو قهرمانی لیگ دارد.

لوگوی باشگاه های آسیایی

مجاجی ها از کدام باشگاه تقلید کردند؟

اما در همین قاره آسیا، باشگاه های دیگری مانند السد قطر و العین امارات که به ترتیب 2 و 1 بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده اند، با قرار دادن یک ستاره برای تعداد قهرمانی هایی که کسب کرده اند، لوگوی خود را ثبت کرده اند. . در لیگ قهرمانان آسیا قهرمان شده و در این شرایط شناخته شده اند. دانستن اینکه استقلال و پرسپولیس از این طیف از باشگاه ها تقلید کرده اند یا بالعکس خیلی مهم نیست، اما بی شک لوگو از ابتدا ستاره ای نداشت!

آرم العین و السد

لوگوی بدون ستاره غول های اروپایی

در عین حال نگاهی به باشگاه های مطرح و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شرایط دیگری را نیز به خوبی نشان می دهد. به عنوان مثال باشگاه هایی مانند رئال مادرید اسپانیا با 14 قهرمانی در قاره اروپا، میلان ایتالیا با 7 قهرمانی، یا بایرن مونیخ آلمان و لیورپول انگلیس هر کدام با 6 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، هیچ کدام ستاره ای در لیگ قهرمانان اروپا ندارند. لوگوی رسمی باشگاه آنها مشخص می شود که این وضعیت در قاره آسیا بیشتر به چشم می خورد و گاهی برخی از تیم های آمریکای جنوبی لوگوی باشگاه را با ستاره قهرمانی قاره تزئین می کنند.

لوگوی باشگاه های اروپایی

آرم ها با ستاره ها حک شده اند!

اما نگاهی به صفحه رسمی هر دو باشگاه در مرکز ثبت کسب و کار یا کدال بازار نشان می دهد که انتقاد هواداران استقلال و پرسپولیس از نبود ستاره بالای لوگوی باشگاه محبوب باشگاهشان در مراسم واگذاری بی دلیل نیست. زیرا دو باشگاه لوگوی رسمی خود را با ستاره ثبت کرده اند نه بدون ستاره.

لوگوی پرسپولیس و استقلال

حذف ستاره ها و پیام برای صاحبان جدید!

در این زمینه، قطعاً اولین انتقاد متوجه متولیان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و البته فدراسیون فوتبال است که هر روز و در عناوین مختلف نمادهای هر دو باشگاه را دیده اند، اما وجود دارد. هیچکدام نبودند دقت کافی در این زمینه شاید قصد عمدی در این میان باشد تا مالکان جدید با دور شدن از فضای احساسی و تشویق یکباره رقیب و با کمک باشگاه های بزرگ جهان و حتی قاره آسیا، لوگوی این شرکت را تغییر دهند. این دو باشگاه که ذاتاً نباید ستاره داشته باشند در قالب تغییر استاندارد.

مراسم تحویل استقلال و پرسپولیس

انتقاد دیگر مربوط به افرادی است که لوگوی دو باشگاه را به این شکل ثبت کرده اند تا اینطور به نظر برسد که یا امیدی به تکرار قهرمانی و افزایش ستاره این تیم ها نداشته اند و یا اینکه حاضرند لوگوی ثبت شده باشگاه را تغییر دهند. باشگاه هر بار که یک قهرمانی جدید به دست می آید! اقدامی که اگر تاریخچه این دو باشگاه را بررسی کنیم ممکن است در آینده خجالت آور باشد. چرا که پس از گذشت چند سال، لوگوی استقلال و پرسپولیس با تفاوت های آشکار در اسناد مرتبط با دو باشگاه که مشابه هم نیستند، در فضای مجازی باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: انتقال استقلال و پرسپولیس رسمی شد/ پیشکسوتان و هواداران سهامدار شدند



سرویس داخلی اخبار فوتبال