رازهای موفقیت فرهاد مجیدی در استقلال / 10 امتیاز برای شکستن طلسم 10 ساله

راز موفقیت فرهاد مجیدی نیز در شباهت های او با مربیان خارجی و برخی ویژگی های فردی اوست. این مقاله 10 مورد را فهرست می کند:

8. او مانند مربیان خارجی عاشق فوتبال بود و به قول دکتر حمیدرضا صدر فوتبال را در تاکتیک زندانی نکرد و روح آن را نکشید. نشاط بازیکن باید برای مربی مهم باشد. این نکته را از آقای صدر یاد گرفتم و شعر سهراب سپهری را خواندم: هوا را بو کند، با همان هیجان گفت: بله بله. این!

5. علم جدید «کوچینگ» در فوتبال دیگر فقط آموزش پاس و چرخش درست و این چیزها نیست. برعکس، مربی دوازدهمین دوست در زمین است و می تواند با اشتیاق و مداخله در طول بازی موثر باشد. حرکات پپ گواردیولا و یورگن کلوپ را روی زمین تماشا کنید و ببینید چگونه آنها کالری می سوزانند. این سنی است که مربیانی مانند لوانسکی به تدریس می پردازند و در حین بازی می نشینند.

9. او هم مثل مربیان خارجی اصرار داشت که خودش تیم را «ببندد». با سبکی دلخواه و با اکثریت بازیکنان جوان و تعدادی از افراد باتجربه مانند وریا غفوری و روزبه چشمی و البته اعتقاد عمیق به ایده. مربیان خوب خارجی هم خودشان را شریک شطرنج می بینند و نمی گویند بچه ها به حرف ما عمل نکردند. حتی در ضربات پنالتی هم که سهم اصلی را بازیکن می دانند و بعد از باخت به نساجی همین رویه را پیش گرفت و خودش را مقصر دانست.

عصر روز شنبه 25 اردیبهشت 1401، سه هفته مانده به پایان لیگ برتر فوتبال ایران، استقلال تهران پس از 9 سال با اقتدار و بدون شکست پیروز شد؛ شکست ناپذیری که اگر در سه هفته باقیمانده ادامه پیدا کند، رقم خواهد خورد. رکورد تاریخی؛ اتفاقی که اگرچه در دنیای فوتبال کم سابقه نیست، اما به ندرت رخ می دهد.

این را فرهاد مجیدی بر خلاف پرویز مظلومی که به حرف های دستیارش – میشائیل هانکه – گوش نداده بود، به خوبی می دانست و البته نتیجه اش را هم دید.

6. اصرار فرهاد مجیدی بر نقش مدیریت و ساخت تیمی متشکل از مربیان یک دل مانند بدنساز دکتر نوشادی، صالح مصطفوی و بهزاد غلامپور و همچنین «پین» که به عنوان نیمکت خارجی کاملاً دوست داشتنی بودند، دلیل دیگری برای موفقیت است.

۲. دستیار یکی از مهمترین اعضای تیم است. نقش مهم مربی بدنسازی مانند حمید مطهری در موفقیت پرسپولیس را نمی توان انکار کرد. با این حال، استفاده از مهارت های سرمربی و مدیر اصلی بر عهده اوست. مطهری در دوره دستیاری مجید جلالی در نساجی مازندران موفق نبود.

3. داشتن استراتژی مشخص از ویژگی های یک مربی موفق است. مورینیو معتقد بود که رمز موفقیت این است که با تیم های بزرگ مساوی کند و در مقابل تیم های ضعیف امتیاز نگیرد. یورگن کلوپ زمانی که در دومین سال هدایتش در لیورپول، پنج تیم بزرگ جزیره را شکست داد، استراتژی خود را تغییر داد اما در نهایت نتوانست قهرمان شود و گفت که تنها قهرمانی او در لیگ برتر در اولویت است و گفت بعداً اوج ما را خواهد دید. او پس از 30 سال جام را به دست آورد و هنوز هم لذت ناب فوتبال را برای هواداران می چشد.

ده در نهایت فرهاد مجیدی بیشتر عمر خود را در محیطی آرام و نه در دل جامعه متشنج و پرخاشگر سپری کرد که همین امر او را در رفتارش به مربیان خارجی شبیه می کرد. نیمکت استقلال در زمان خودش جنجالی نیست. (او قبول دارد که جواد نکونام که مربی بزرگی دارد، اگر رقیب فرهاد نباشد، برای مربیانش در اسپانیا الگو قرار می دهد و نیمکت را آرام می کند، نه دستیاران را که در تنش ها رهبری کنند).

رازهای موفقیت فرهاد مجیدی در قهرمانی استقلال

اخبار فوتبال داخلی –

4. یک مربی با استراتژی انتقاد را تا زمانی می پذیرد که در چارچوب خط مشی او باشد. فرهاد مجیدی با وجود همه انتقادات برخی بازیکنان به شدت از آنها حمایت کرد و آنها نیز پاسخ مناسبی دادند. اینکه برخی مربیان تحت فشار رسانه ها تاکتیک تغییر می دهند، نشانه خوبی از سوی یک مربی نیست.

در چنین شرایطی بود که فرهاد مجیدی با بازیکنانی که در ابتدا جوان‌تر از آن چیزی بود که آرزوی شکستن طلسم 10 سالگی را داشت، قهرمان شد. چون عشق به فرهنگ ایرانی و سایر مولفه ها را برگزید، به معیارهای جهانی توجه کرد و با همان عشق و تفاوت به آرزوی شیرین خود جامه عمل پوشاند. برای خودت شیرین!»



سرویس داخلی اخبار فوتبال

7. مربیان بزرگ خارجی، رفاقت را در کنار نظم و انضباط می بینند و به این مهم به عنوان یک شعار برخورد نمی کنند. برخورد فرهاد مجیدی با بی انضباطی برادرش مورد برجسته ای است که کمتر در مربیان ملی دیده ایم. او فرزاد را رد نکرد.

اهمیت این موضوع را می‌توان در این یادآوری مشاهده کرد: هواداران آرسنال سال‌ها است که طعم لیگ و موفقیت را نچشیده‌اند، اما همچنان قهرمانی بدون باخت در فصل 2003-2004 را بزرگترین افتخار خود می‌دانند. تیم های کمی مانند یوونتوس در سال 2011، گالاتاسرای در سال 1985، پاناتینایکوس در سال 1963 و اینترناسیونال در سال 1979 موفق شده اند. با این حال عنوان شکست ناپذیر فقط به آرسنال رسید.

5 قهرمانی متوالی پرسپولیس در ایران هم البته نادر است. با این حال، ناکامی امسال آنقدر برای بسیاری از هواداران تلخ بود که بسیاری برای مربی خارجی سر و صدا کردند. یحیی گل محمدی در این مدت واقعا خود و توانایی هایش را ثابت کرده و افتخارات مهمی را کسب کرده است. او سبک های مختلفی را در تیم های مختلف اجرا کرد که نشان از توانایی و شناخت او از هر تیم و انتظارات بیرونی از آن دارد. البته وقتی در فوتبال شکست می خورید، همیشه افتخارات گذشته را کمتر به یاد می آورید و به حال فکر می کنید.

1. ممکن است برخی از آثار فرهاد مجیدی برای برخی تعجب آور، غیر متعارف و حتی پوپولیستی به نظر برسند، اما مربیان موفقی مانند یورگن کلوپ نیز هستند که در پایان هر بازی یکی یکی بازیکنان را در آغوش می گیرند. البته نه، چون علیرضا منصوریان خیلی بالاست!

اما چرا با وجود اینکه نام دو بازیکن پرطرفدار پرسپولیس – مهدوی کیا و علی کریمی – مطرح شده است، اکثر هواداران سرخ شانسی ندارند و مربی خارجی می خواهند؟