قلانویی: گل گهر گشت قربانی نقل و انتقالات شد!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، مصدومیت کهنه زانوی امیر قلعه نویی که باعث شد پس از 22 سال فوتبال را کنار بگذارد، دوباره برای او دردسرساز شد و چند روز پس از اقدامی که انجام داد، این گفتگو را با او ترتیب دادیم.
امروز او به سوالات اسپورت سه پاسخ داد، مشخصا بخشی از این مصاحبه به صورت قرضی برای ما باقی مانده است.
این مصاحبه را بخوانید:
* نقل و انتقالات این فصل از لیگ بسیار شگفت انگیز بود و در یک روز ارزش قرارداد بازیکنان چند برابر می شد.
– من می توانم به سؤال شما از چند جنبه پاسخ دهم. اولا اگر 6-7 سال پیش 1 میلیارد پول داشتید با این مبلغ به راحتی می توانستید خانه بخرید اما الان با 15 میلیارد هیچ جا نمی توانید خانه بخرید. در تمام دنیا فوتبالیست ها چنین اعدادی به دست می آورند، اما مشکل اصلی این است که اگر فوتبالیستی در آنجا درآمد زیادی داشته باشد، طبقه متوسط ​​هم وضع مالی خوبی دارد. بازیکن را سرزنش نکنید، مشکل از جای دیگری است. در فوتبال دنیا بازیکنی داریم که 200 میلیون یورو قرارداد دارد اما در همین جامعه طبقه متوسط ​​هم با 5 هزار یورو راحت زندگی می کند. پس مشکل به اقتصاد ما برمی گردد، نباید به فوتبالیست حمله کنیم!
* به نظرت طبیعی است بازیکنی که فصل گذشته قرارداد سه میلیاردی امضا کرده، 18 میلیارد نقل و انتقالات دریافت کند؟
-البته ما هم قبول داریم، اعداد خیلی وحشتناک شده ولی توضیحش همون شرایط اقتصادیه که گفتم. پس باید به فکر قشر آسیب پذیر جامعه باشیم. بسیاری در مورد اعداد صحبت می کنند، در حالی که مشکل واقعی جای دیگری است. من می گویم این اعداد در همه جای دنیا هستند.
* به نظر شما چه تیم هایی نقل و انتقالات را انجام داده اند؟
– در مورد تیم صحبت نمی کنم، فقط می گویم در نقل و انتقالات یک تیم باید 12 امتیاز بگیرد، اما این جذب باید بر اساس نیاز و ملاحظات تاکتیکی انجام شود.
این فصل به جام جهانی منتهی می شود و بازیکنان انگیزه زیادی دارند، اما من می گویم اگر ستاره بگیرید و نتوانید از آن استفاده کنید، فایده ای ندارد! دیدید که امسال تیم ما گل غار را مثل گوشت قربانی وسط گذاشت و روی تیم ما افتاد. همه بازیکنانی که خواستند و بردند، اما مهم نیست. برخی از بازیکنان نیز با ما قرارداد امضا کردند که از این بابت ممنونم. ما سعی کرده‌ایم ساختار اصلی تیم را حفظ کنیم و به غیر از آقای خدابنده لو، بازیکنان آینده‌داری داریم و فکر می‌کنم اگر یک بازیکن بیشتر بگیریم، لیست ما کامل می‌شود. برای کسانی که مثل سعید صادقی و زکی پور کنار ما بودند و رفتند آرزوی موفقیت دارم. خوشحالم وقتی به گلغر آمدند شرایط خوبی نداشتند اما وقتی می خواستند ما را ترک کنند در اوج بودند.
*در سال‌های اخیر لیگ ما به سمتی رفته است که دیگر هیچکس برای رشد بازیکن یا جوان بودن ارزش قائل نیست.
– درباره من تبلیغات منفی شد که امیر قلعه نویی فقط با ستاره ها کار می کند. یک سال استقلال را گرفتیم که سیزدهم بود یا وقتی من سرمربی سپاهان شدم او چهاردهم جدول بود. خب تیمی که این شرایط رو داره معلومه که ستاره نداره؟! یا مثلا بار دومی که تراکتور تحویل گرفتم ردیف یازدهم بود. خیلی خوشحالم که برای اولین بار توانستم هواداران را آسیایی کنم و دوباره از گروه خود خارج شویم. واقعا تراکتورها لیاقت خیلی بیشتر از اینها را دارند.

– خیلی خوشحالم که با یک بودجه معمولی توانستیم تیم را چهارم جدول رده بندی کنیم. با ظلمی که در حق ما شده است. بی عدالتی که در تاریخ بی سابقه است. آینده نشان خواهد داد که چه ظلمی در حق ما شده است. همه فکر می کنند ما فقط 7 امتیاز از دست دادیم اما من می گویم آنها 25 امتیاز از گلگره از دست دادند. 7.8 امتیاز به ما واگذار شد، 7 امتیاز به رقبایمان تعلق گرفت و با 8 امتیاز مساوی شدیم. در حالی که ما اصلا کار اشتباهی نکردیم. در تمام دنیا بازیکنی که کارت بازی دارد مراحل قانونی را طی کرده است. مثل اینکه خودشان با قلعه نویی مشکل داشتند و نمی خواستند زود نتیجه بگیرم اما خوشحالم که گلگر با بازی های خوبی که انجام داد در رده بندی جهانی بالا رفت. من به هر تیمی می روم، تمام تلاشم را می کنم تا تاثیر مثبت داشته باشم و به فوتبال خدمت کنم.
منظورتون از افکت دقیقا چیه؟
– در گذشته یک سری بازیکن جوان آوردیم سردار آزمون و یاسین سلمانی که در 15 سالگی آنها را به فوتبال معرفی کردم. عکس تست با بازیکنان سپاهان در جشن قهرمانی را مشاهده می کنید، سعی می کردم به بازیکنان جوان فرصت دیدن زمین را بدهم. خدا را شکر توانستم بازیکنانی مثل سعید صادقی، شهباززاده و سروش رفیعی را احیا کنم. گاهی سعی می کردم علم بدهم، با بازیکنان زیادی دست دادم، اما آنها نادان بودند و من زجر کشیدم، اما اشکالی ندارد!
*شما تجربه هدایت تیم ملی را دارید، به نظر می رسد تیم ملی در آستانه جام جهانی به فراموشی سپرده شد.
– اینجا باید بگویم که می گویند اسکوچیچ در سطح تیم ملی نیست، او را با چه معیاری می سنجند؟ آمار اسکوچیچ خوب است. او توانست به سریع ترین شکل تیم را به جام جهانی برساند. وقتی از فوتبال صحبت می کنیم، نباید فراموش کنیم که فوتبال ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد. وقتی فوتبال تعطیل است وضعیت جامعه چگونه است؟ بنابراین باید به این ورزش ارزش بیشتری قائل شویم.
* شاید عدم حضور رئیس فدراسیون دلیل دیگری باشد.
– من خودم تجربه سختی در فوتبال ملی داشتم. در زمان من فوتبال ملی تعلیق شد و دو گروه سیاسی به وجود آمد. فدراسیون پاسخگو نبود، بنابراین من می فهمم که الان وضعیت چگونه است. اگر ساختار و سیستم درست داشته باشیم، مردم نمی آیند و بیرون رانده می شوند.
یعنی اگر فردی مسئولیت را بر عهده بگیرد از یک سری فیلترها عبور می کند. به راحتی از بین نمی رود به هر حال امیدوارم مجمع هر چه زودتر تشکیل شود و تکلیف رئیس فدراسیون مشخص شود و فوتبال از این بلاتکلیفی نجات پیدا کند. ما در جام جهانی به سرعت صعود کردیم و مردم انتظاراتی دارند. حالا با این شرایط اگر تیم نتیجه بگیرد صاحبان زیادی پیدا می کنند و اگر حذف شوند همه می گویند ما قبلا گفته ایم اما اگر اختیار ندارید پس چرا قبول مسئولیت؟
*همه از صعود ایران از تیم انگلیس، ولز و آمریکا صحبت می کنند، در حالی که ما حتی یک بازی تدارکاتی هم نداشتیم.
– بازی های تدارکاتی برای تیم ملی ضروری است. جلسات آماده سازی تا زمانی که دیکته را بنویسید به صورت دیکته باقی می مانند و خطاهای شما شناسایی نمی شوند. تیم را از بدترین شرایط و امکانات آب و هوایی عبور دادیم و قطر را بردیم! شاید در گذشته چنین اردوهایی خوب بود، اما وقتی بازیکنان ما لژیونر هستند و در تیم هایی مانند پورتو و لورکوزن بازی می کنند، این وضعیت قابل مشاهده است. اگر قرار بود بازی دوستانه داشته باشیم می توانستیم در تهران تمرین کنیم و فقط برای بازی دوستانه به قطر سفر کنیم. البته آقای اسکوچیچ مقصر نیست، حتما فکر می کرد با توجه به صعود زودهنگام از تیم ملی، شرایط بهتری به او ارائه می شود، اما اینطور نبود!
به نظر شما چرا این اتفاق نیفتاد؟
– شاید بهتر بود اگر می خواستیم در فدراسیون تغییراتی ایجاد کنیم، بعد از مسابقات جام جهانی آن را به تعویق می انداختیم و همین روال ادامه پیدا می کرد. آقای مجدی هم سلسله مراتب را طی کرد. خودش بازیکن خوب و ملی پوش بود، تجربه بین المللی دارد و در بدنه فدراسیون بود. شاید شنیدن این موضوع از زبان امیر قلعه نویی سخت باشد اما به نظر من باید زودتر شرایط فدراسیون مشخص شود. ایرانی ها از فوتبال زندگی می کنند. در طول لیگ همه رنگین پوست هستند و هر وقت بازی های داخلی داریم همه از آن حمایت می کنند. فوتبال شور و هیجان مثبت را به جامعه تزریق می کند و به مردم احساس خوبی می دهد.
گفتگوی شقایق های آسیایی



مجله اخبار فوتبال داخلی


* سپاهان البته یکی از ثروتمندترین تیم های لیگ است.
– در اصفهان زیاد کار کردم. تیم چهاردهم را تحویل گرفتیم و با کمترین هزینه دوم تحویل گرفتیم، مدارکش هم موجود است. در دور اول که به سپاهان رفتم، آقای ساکت به من گفت که بودجه ما نسبت به سال قبل که چهارم شده بودیم، 2 درصد کاهش داشته است. در این مدت دو فصل متوالی قهرمان شدیم. در فصل سوم کنار آقای ساکت ایستادم که همه ماجرا را می‌داند و برخلاف میل درونی‌ام که با سپاهان در لیگ دو بازی کردیم و تیم را به آسیا بردیم، فقط به خاطر شناخت آقای ساکت از تیم. ، من رفتم. باور کنید در استقلال هم شرایط به همین شکل بود، هر بار که به استقلال می آمدم یا تیم شرایط خوبی نداشت یا شرایط مالی باشگاه طوری بود که بازیکنان ناشناس جذب می کردیم یا بازیکنانی که به تیم می آمدند. در شرایط خوبی نبودند، سپس زنده شدند.
* امسال همانطور که گفتید دنبال ستاره نبودید.


سرویس خبر شماره: 1832043
Jul 13, 1401 @ 22:09
22 هزار امتیاز خبر|

14نقطه نظر

برخی از بازیکنان نادان هستند

گاهی سعی می کردم دانش خود را نشان دهم، با بازیکنان زیادی دست دادم اما آنها بی اطلاع بودند.