چگونه یورگن کلوپ می تواند از بازسازی لیورپول بیل شنکلی 50 سال بعد بیاموزد – باشگاه لیورپول

مدتی طول کشیده بود، اما شنکلی اکنون متوجه شده بود که باید برخی از نیروهای مستقر قبلی خود را پشت سر بگذارد.

اکنون نوبت کلوپ است تا تیم لیورپولی را که در این فصل در مقاطعی خسته به نظر می‌رسید، احیا کند – و شاید ارزش آن را داشته باشد که آلمانی به این نکته توجه کند که مشهورترین سلف او چگونه بازسازی شد تا حتی بهتر شود.

فقط کریس لالر، ایان کالاگان و املین هیوز در کنار باقی ماندند.

چگونه شنکلی بازسازی شد

کاپیتان لیورپول، رون ییتس (بالا) در حالی که توسط هم تیمی های شادش پس از برد 2-1 آن ها بالا می رود، جام حذفی را حفظ می کند: (Lr) جف استرانگ، ییتس، ویلف استیونسون، پیتر تامپسون، یان سنت جان، گری برن، ایان Callaghan - PA Photos/PA Archive/PA Images

این جادو به شکل کوین کیگان بود که به توصیه جف تونتیمن، پیشاهنگ ارشد، 300000 پوند از اسکانتورپ امضا کرد.

برخی از بازیکنانی که خود را به عنوان اسطوره نوشته اند، باید حرکت کنند و ستاره های جدیدی متولد شوند – اولین شوت های واضح آن در شکست 7-0 منچستریونایتد بود.

این آلمانی تنها سه سال و نیم طول کشید تا لیورپول را از تیمی که برای صعود به اروپا تلاش می کند به قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کند.

لیورپول، انگلستان - جمعه، 9 آگوست 2019: بنر هواداران لیورپول با نمایش مدیران سابق (LR) بیل شنکلی، باب پیزلی، جو فاگان، کنی دالگلیش، رافائل بنیتز و مدیر فعلی یورگن کلوپ در جریان بازی افتتاحیه لیگ برتر انگلیس. فصل بین لیورپول اف سی و نوریچ سیتی اف سی در آنفیلد.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

بیل شنکلی، سرمربی لیورپول در حال صحبت با جان توشاک در یک جلسه تمرینی در ملوود.  24 مارس 1974. (Trinity Mirror / Mirrorpix / Alamy Stock Photo)

طولی نکشید که لیورپول به رقابت برگشت.

تاریخ کلیدی دیگر در کتب تاریخ 6 نوامبر 1973 است.

رئیس فعلی همچنین مجبور شده است با بودجه کمتری نسبت به رقبای خود مانند شنکلی کار کند، و این زوج ارزش های اجتماعی مشابهی دارند که آنها را برای حامیان محبوب می کند.

چند عامل برای تغییر تفکر مربی وجود داشت، یکی از آنها پس از شکستی سخت خارج از خانه مقابل تیم دسته دومی واتفورد در دور ششم جام حذفی رخ داد.

لیورپول، انگلستان - یکشنبه، 5 مارس 2023: یورگن کلوپ، مدیر لیورپول، قبل از بازی لیگ برتر انگلیس بین باشگاه لیورپول و منچستریونایتد در آنفیلد روی نیمکت نشست.  لیورپول 7-0 پیروز شد.  (عکس از دیوید راکلیف/تبلیغات)

شاید شکست سنگین 5-2 لیورپول مقابل رئال مادرید، مانند بازی نزدیک به 50 سال پیش مقابل ستاره سرخ، کاتالیزور را ثابت کند.

https://www.thisisanfield.com/2023/03/how-jurgen-klopp-can-learn-from-bill-shanklys-liverpool-rebuild-50-years-later/ منبع:

اکنون کلوپ باید مانند شنکلی تکامل یابد.

اگر تیمی را که در سال 1973 قهرمان جام یوفا شد با تیمی که سه سال قبل از آن با واتفورد روبرو شد مقایسه کنید، می‌توانید ببینید که شنکلی چقدر سریع برخی از طرفداران مورد علاقه‌ی هواداران را جابه‌جا کرد.

1970: لارنس، لاولر، وال، استرانگ، ییتس، هیوز، کالاگان، راس، ایوانز، سنت جان، گراهام

راجر هانت، ایان سنت جان و ران ییتس کنار گذاشته شدند در حالی که استیو هایوی جوان در کنار افرادی مانند جان توشاک، املین هیوز و برایان هال به تیم اول ارتقا یافت.

لیورپول با تیمی جوان‌تر که آماده نشان دادن نشانه‌های خود است، به مقداری جادو نیاز داشت تا نقره‌ای را به آنفیلد بازگرداند.

در عرض سه سال از ورود به مرسی ساید، اسکاتلندی لیورپول را به سمت صعود هدایت کرد و تنها دو سال بعد، قرمزها اولین قهرمانی خود را در 17 سال به دست آوردند.

لیورپول در جام اروپا به عنوان قهرمان لیگ و دارنده جام یوفا بازی می کرد که در دور دوم مقابل ستاره سرخ بلگراد قرار گرفت.

تیم های بزرگ می آیند و می روند، هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست. مانند کلوپ، شنکلی این را به سختی فهمید، اما موفق شد تیمی را برای فتح دوباره بسازد.

وقتی توپ را از پشت بازی می کنند، در گروه های کوچک بازی می کنند. الگوی مخالفان با تغییر آنها تغییر می کند.»

اگرچه تیم میهمان تنها با نتیجه 2-1 پیروز شد، اما این مسابقه باعث شد که شنکلی با دیدگاهی اصلاح شده در مورد اینکه چگونه تیمش می تواند تسلط یابد.

یورگن کلوپ هدایت لیورپول را نیز بر عهده گرفت و باید ذهنیت جدیدی را در باشگاه ایجاد کند.

با این حال، زمانی که ستاره سرخ از آنفیلد بازدید کرد، به آنها درس فوتبال داده شد.

تا سال 1970، لیورپول سه سال را بدون جام سپری کرده بود و سرمربی متولد آیرشایر تصمیم گرفت که زمان تغییر فرا رسیده است.

حریفان او انرژی کمتری مصرف کردند اما قرمزها را خفه کردند و اسکاتلندی از این مسابقه الهام گرفت و گفت: “اروپایی ها نشان دادند که ساختن از پشت تنها راه بازی است.

به روشی مشابه شنکلی، کلوپ به پیشرفت باشگاه کمک کرده است، با انتقال زمین تمرین به کرکبی در تلاش برای ادغام بهتر آکادمی با تیم اصلی.

هرگز از تکامل دست نکش

حتی این دروازه بان نیز به تدریج جایگزین شد، زیرا ری کلمنس یک نقطه جلوتر از تامی لارنس، که یک سال بعد باشگاه را ترک می کرد، به دست آورد.

اگرچه شنکلی یک سال بعد بازنشسته شد، او پایه و اساس این را گذاشت که لیورپول چگونه باید در اروپا پیش برود. این منجر به موفقیتی شد که برای هیچ یک از طرف های بریتانیایی در این قاره بی رقیب بود.

بیل شنکلی به دلیل انگیزه دادن به موفقیت بلندمدت لیورپول از دهه 1960 مورد احترام است – با این حال، او در آنفیلد تمام راه خود را نداشت.

پس از چند سال درخشان که در آن لیورپول اولین جام حذفی خود را به دست آورد، به نیمه نهایی جام ملت های اروپا رسید و دو بار قهرمان لیگ شد، اولین تیم بزرگ شنکلی رو به زوال بود.

1973: کلمنس، لاولر، لیندسی، اسمیت، لوید، هیوز، کیگان، کورمک، توشاک، هایوی، کالاگان

با شکست دادن تاتنهام و بوروسیا مونشن گلادباخ در اروپا فقط چند ماه قبل، قرمزها تصور می کردند که در این رقابت ها عملکرد خوبی داشته باشند.

تیم صرب با مدیریت میلیان میلیانیچ – که هدایت رئال مادرید و یوگسلاوی را برعهده گرفت – لباس صربستان تمام شب را با سبکی شبیه به تیم بزرگ آژاکس آن دوره در اطراف لیورپول طی کرد.

تامی اسمیت با جام یوفا، 1973 (از طریق www.imago-images.de/Imago/PA Images)