رسوایی بزرگ در لیگ قهرمانان اروپا

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، در دقیقه 50 بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین چلسی و بروسیا دورتموند، کای هاورتز نتوانست پنالتی را که ماریوس وولف برای خطای هند در یک گل تعیین کرده بود، به درستی تبدیل کند. پنالتی پس از برخورد به تیرک دروازه در وسط محوطه جریمه برگشت و سپس توسط اوزکان یکی از بازیکنان دورتموند مهار شد و از محوطه جریمه خارج شد.
پس از آن، پاول ون بوکل، کمک داور ویدئویی وارد عمل شد و داور دنی مک‌کلی دستور داد که ضربه پنالتی دوباره گرفته شود. VAR تشخیص داد بازیکنی که توپ را زده قوانین را زیر پا گذاشته است: قبل از پنالتی هاورتز، مدافع دورتموند نتوانست فاصله تعیین شده را حفظ کند، به سمت قوس جلوی محوطه جریمه دوید، اولین کسی بود که مداخله کرد و جلوی همه قرار گرفت. .

جنجال داوری نه تنها در فوتبال ایران بلکه در قلب اروپا که بهترین داوران فوتبال دنیا در این قاره حضور دارند وجود دارد. حتی اگر این داور دنی مک کلی هلندی یکی از سه داور برتر اروپا باشد.

رسوایی بزرگ در لیگ قهرمانان اروپا

در کتابچه راهنمای IFAB آمده است که VAR فقط در دو مورد حق دارد پنالتی بگیرد.
1. زمانی که بازیکن تیم مهاجم مرتکب تخلف در ضربه پنالتی می شود و سپس خودش گل می زند یا مستقیماً در سازماندهی گل شرکت می کند (بازیکنی که قبل از زدن ضربه پنالتی وارد محوطه جریمه یا محوطه جریمه می شود).
2. زمانی که بازیکن تیم مدافع، رویه ضربه پنالتی را زیر پا بگذارد و به حریف اجازه بازی با توپ را ندهد یا در زمانی که فرصت گلزنی وجود دارد، مانع از دویدن او به سمت توپ شود (بازیکنی که قبل از زدن توپ وارد محوطه شود. ضربه پنالتی پنالتی یا کمان از محوطه جریمه).

1830147
1830148

همانطور که در عکس های فریم به فریم مشخص است بازیکن بوروسیا دورتموند (اوزجان) که ابتدا قبل از لمس قوس محوطه جریمه می دوید و سپس توپ را با پا زد، مانع هیچکس نشد. هاورتز (زننده پنالتی) اجازه نداشت توپ را بازی کند زیرا توپ بدون تماس با کسی از تیرک برگشته بود. یکی دیگر از بازیکنان چلسی با فاصله زیادی فاصله داشت و نمی توانست با توپ بازی کند.
در چنین شرایطی، ون بوکل، کمک داور ویدیویی، دلیلی برای مداخله نداشت. با این حال او این کار را کرد و بر روند و نتیجه مسابقه تأثیر گذاشت.
نمونه ای از لیگ برتر انگلیس را مشاهده می کنید.
مهاجم استون ویلا با ضربه پنالتی به تیرک دروازه برخورد کرد. توپ توسط مدافع شفیلد که قبل از پنالتی وارد محوطه شد، مهار شد. اما در اینجا VAR حکم داد که او با بازی کردن توپ هیچ تاثیری روی بازیکن استون ویلا نداشته است. یادآوری می کنم که پنالتی را نباید در نظر گرفت. چون دیگر نمی تواند توپ بازی کند. بنابراین در اینجا VAR به درستی مداخله نمی کند. برخلاف بازی چلسی که مداخله بدی داشت.


سرویس خبر شماره: 1894720
18 مارس 1401 ساعت 05:00
5.7 هزار |

0نقطه نظر

VAR نباید پنالتی را تکرار می کرد

عبدالله عبداللهی داور سابق فوتبال



مجله اخبار فوتبال خارجی

18301451830146
پس از اینکه مک‌کلی دستور تکرار بازی روی VAR را داد، این بار هاورتز پنالتی بهتری را به گل تبدیل کرد تا چلسی را به مرحله یک چهارم نهایی برساند و دورتموند را از رقابت‌ها حذف کند.
یک تیم از داوران هلندی، به ویژه کمک داوران ویدئویی، اشتباه بزرگی مرتکب شدند. سند (راهنمای VAR) که قوانین عملکرد دستیاران ویدیویی در ضربات پنالتی را تعریف می کند، در اینجا نقض می شود.