“جان ماتسون”؛ ادای احترام به ‘صدای فوتبال’ بریتانیا/ نمی خواهم آنقدر بمانم که به من بگویند از شر او خلاص شدیم!

خانواده ماتسون بیانیه کوتاهی منتشر کردند و گفتند: با اندوه فراوان اعلام می‌کنیم که جان ماتسون امروز در خواب با آرامش درگذشت. گری لینهکر مجری بی بی سی و بازیکن سابق تیم ملی انگلیس در توییتی نوشت: “از شنیدن خبر درگذشت جان متسون بسیار متأسفم. او یک مفسر درخشان و صدای فوتبال در این کشور برای نسل ها بود. جای او خالی خواهد بود. آرام بخواب موتی.” جیمی کرگر مجری اسکای اسپورت و مدافع سابق لیورپول گفت: “در آرامش جان ماتسون. اسطوره مطلق فوتبال. بسیاری از ما با گوش دادن به صدای این مرد بزرگ شدیم. چه مرگ غم انگیزی.”

این موارد را از دست ندهید:



سرویس اخبار فوتبال خارجی

جان متسون

جان متسون

جان متسون

جان متسون

ماتسون در سال 1968 به بی بی سی پیوست و در مورد هرفورد مقابل نیوکاسل در جام حذفی 1972 اظهار نظر کرد.این بازی بیشترین امتیاز را در مسابقه روز به ارمغان آورد و او را در مرکز توجه و علاقه مردم قرار داد. تقریباً 25 سال بعد، صدای او به لطف مشارکت هایش در مجموعه بازی های ویدیویی فیفا برای نسل جدید شناخته شده و مشهور شد. او کار خود را با فیفا 96 آغاز کرد و همچنین برای ششمین بار در مورد فینال جام جهانی 2006 آلمان اظهار نظر کرد.

“صدای فوتبال” در سن 77 سالگی درگذشت و بسیاری از مفسران از جمله گری لینکر به او ادای احترام کردند.

ماتسون، متولد سالفورد، منچستر بزرگ، ابتدا به عنوان روزنامه نگار در بارنت و شفیلد مورنینگ تلگراف کار کرد قبل از پیوستن به بی بی سی و شروع به عنوان مجری ورزشی در رادیو 2. کار او همچنین شامل دو المپیک و فینال به یاد ماندنی جام حذفی ویمبلدون مقابل لیورپول بود. در سال 1988 در ومبلی، زمانی که او گفت: “باند دیوانه باشگاه فرهنگ را کتک زد”. او در سال 2001 به خاطر خدماتش مدرک OBE دریافت کرد.

بسیاری از باشگاه‌ها به او ادای احترام کردند و به خانواده و دوستانش تسلیت گفتند، از جمله جان هیل، رئیس هرفورد، که گفت: “جان مردی خونگرم و مهربان بود… همه شما او را و تمام جامعه فوتبال با علاقه به یاد خواهید آورد. دلت برایت تنگ خواهد شد و افتخاری که در فوتبال گذاشتی برای همیشه جاودانه خواهد ماند.

او در آخرین بازی خود برای پیروزی خانگی 2-0 کریستال پالاس مقابل وست بروم میکروفون را در دست گرفت و سپس برای تشویق ایستاده به زمین دعوت شد. مارتین تایلر، مفسر Sky Sports به رادیو بی‌بی‌سی 5 گفت: “او یک مفسر بسیار جدی بود، اما حس شوخ طبعی داشت. متسون یک نماد و چراغ برای همه ما بود.”

ایان دارک، مفسر ESPN و BT Sport، گفت: “احتمالاً مشهورترین مفسر فوتبال در تمام دوران است.” او با اطلاعات دقیق استاندارد طلایی را تعیین کرد و اشتیاق کودکانه و عشق به بازی را برای نیم قرن حفظ کرد.

آرام بخواب موتی…

جان متسون

متسون در صحبت با گاردین در سال 2017 درباره تصمیم خود برای کناره‌گیری از گزارشگری و تفسیر فوتبال در پایان آن فصل توضیح داد: «2018 پنجاهمین سال حضور من در بی‌بی‌سی است و کارم باید یک روز به پایان برسد. به هر حال و من فکر کردم وقتش رسیده است خداحافظی کنم همچنین نمی‌خواهم به جایی برسم که مردم بگویند او مدت زیادی در این کار بوده و مثل قبل عملکرد خوبی ندارد. نمی خواهم اینقدر ادامه بدهم که مردم بگویند خدا را شکر از شر او خلاص شدیم.»

دوران حرفه ای ماتسون شامل برخی از تاریک ترین لحظات فوتبال نیز بوده است. در سال 1989 او در هیلزبورو بود که این فاجعه اتفاق افتاد (زمانی که 97 هوادار لیورپول به دلیل ازدحام بیش از حد و ناکارآمدی پلیس جان باختند). این صدای او بود که بسیاری از اخبار روز را به همراه داشت و او در دادگاه برای تحقیقات پزشکی قانونی در سال 1991 شهادت داد.

تیم دیوی مدیر کل بی بی سی گفت: “جان متسون صدای نسلی از فوتبالیست ها بود که ما را در پیچ و خم های جام حذفی، فراز و نشیب های جام های جهانی و البته شنبه شب زنده راهنمایی می کرد. مانند همه چیز. جان بزرگان پشت میکروفون، کلمات مناسب را در زمان مناسب برای تمام لحظات عالی داشت. “او به درستی به عنوان یک شخصیت افسانه ای در پخش ورزشی بریتانیا، مورد احترام کسانی که اجرا می کردند، مورد علاقه طرفداران و الهام بخش آن ها به یاد می ماند. که در پخش و تفسیر راه او را ادامه داد».

جان متسون به مدت 50 سال برای بی بی سی کار کرد و بیش از 2500 مسابقه را در تلویزیون و رادیو کامنت گذاشت. او که با کت خز و نام مستعار “موتی” شناخته می شود، قبل از اعلام بازنشستگی در سال 2018، 10 جام جهانی، 10 قهرمانی اروپا و 29 فینال جام حذفی را برای بی بی سی پوشش داد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز با ادای احترام گفت: “او یک اسطوره بازی بود. او صدای فوتبال میلیون ها نفر در سراسر کشور بود. هواداران و کل جامعه فوتبال عمیقاً دلتنگ او خواهند شد.”