فاصله استقلال و پرسپولیس 1+6 بود


سرویس خبر شماره: 1822660 |
14 ارديبهشت 1401 ساعت 16:51 |
11,668 |

4نظرات

قانون سری آ به جای قانون لالیگا

این اتفاق واکنش سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری سازمان لیگ را در پی داشت. مهدی در گفت و گو با “مجله اخبار فوتبال” به این موضوع اشاره کرد که قوانین پوشش لیگ برتر مشابه لالیگا اسپانیا خواهد بود. طبق قوانین لالیگا، در صورتی که دو تیم در پایان فصل امتیازات مساوی داشته باشند، نتایج “تقابل رودررو” ملاک تعیین تیم قهرمان خواهد بود و در صورت نتیجه بازی رودررو، ملاک تعیین تیم قهرمان خواهد بود. -بازی سر برابر است، “تفاوت گل” تیم را تعیین می کند. قهرمان خواهد شد صحبت هایی که چند شب پیش در گفتگو با برنامه فوتبال برتر تغییر کرد و این بار سهیل مهدی از استناد به قوانین کشوری و پلی آف دانستن دیدار استقلال و پرسپولیس صحبت کرد که گلزنی در خانه حریف هم یک امتیاز محسوب می شود. شاخص. برخلاف اسپانیا، این قانون در فوتبال ایتالیا و سری آ استفاده می شود.

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، “در مسابقات فصل جدید و در بحث صعود و سقوط تفاضل گل نخواهیم داشت و مسابقات پیش رو ملاک است و قطعاً از این قوانین برای تعیین تمامی رتبه ها استفاده می شود. از جمله قهرمانی “فقط برای لیگ برتر نیست، برای همه رده ها خواهد بود.” اینها صحبت های حسن کامرانی فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال در شهریورماه بود قانونی که برای تعیین رده بندی تیم ها اجرا می شود. همه رنکینگ‌ها و در کشورهای بزرگ اروپایی، اما شاید سران فدراسیون هرگز فکر نمی‌کردند که قانون جدید به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شود و به دلیل عدم تفسیر همه شرایط ممکن، مشکل بزرگی شود.

بازی رودررو در اسپانیا و ایتالیا کاملا متفاوت انجام می شود. در لالیگا، مسابقه رودررو بر اساس برتری یک تیم نسبت به تیم دیگر قضاوت می شود. یعنی حداقل یکی از بازی ها را برد و بازی دیگر با تساوی به پایان رسید. اما در ایتالیا اینطور نیست و حتی اگر دو بازی مساوی باشد، قانون امتیاز خانگی ملاک است. این قانونی است که از سال 2005 در فوتبال ایتالیا اجرا می شود.



مجله اخبار فوتبال داخلی

در واقع دلیل تغییر نظر رئیس کمیته برگزاری سازمان لیگ، نبود قانون مدون و مدون در این زمینه است. حذف تفاضل گل و ملاک تقابل، قانونی است که در ابتدای فصل تصویب شد اما هیچ وقت دفترچه آن به تفصیل در اختیار مردم قرار نگرفت. در حالی که قوانین مسابقات قبل از شروع هر تورنمنت به صورت پی دی اف در اختیار همه قرار می گیرد، اما پس از تصویب قانون جدید برای لیگ بیست و یکم این اتفاق نیفتاده است. به نظر می رسد مسئولان سازمان لیگ بدون نگرانی از جزئیات قانون بازی رودررو را تصویب کرده اند. جزییاتی مانند اتفاقی که الان بر سر سرخابی های پایتخت آمده و تیمی را در دو بازی رودررو نبرده اند و حالا این سوال برای اهالی فوتبال مطرح است که آیا گل های زده شده در خانه حریف را باید حساب کرد یا نه. نه

موضوع گلزنی در خانه حریف در دیدارهای رودررو موضوعی است که بار دیگر پایتخت و سازمان لیگ را با چالش جدیدی مواجه کرده است.

سهیل مهدی و همکارانش در سازمان لیگ برای برون رفت از این معضل تصمیم گرفتند به جای اعمال قانون لالیگا و در نظر نگرفتن گلزنی در خانه حریف از قوانین کشوری کمک بگیرند که هنوز برای اجرا در ایران نوشته نشده است. فوتبال در ماده 10 آیین نامه لیگ برتر آمده است: «در هر مرحله پلی آف در تعیین تیم برنده، ابتدا امتیاز کسب شده در دیدارهای رودررو ملاک عمل است، سپس در صورت تساوی، امتیاز کسب می شود. گل زده شده در خانه حریف دو بار محاسبه می شود. این همان قانونی است که سازمان لیگ برای حل مشکل بازی های رودرروی استقلال و پرسپولیس وضع کرده است. از زمانی که شاگردان مجیدی در دربی به میزبانی پرسپولیس گلزنی کردند، استقلال در بحث تک به تک برتری داشت.

در شرایطی که استقلال و پرسپولیس در مسیر قهرمانی لیگ برتر قرار گرفتند، بازی برگشت دو تیم اهمیت زیادی داشت. شاگردان گل محمدی در تلاش بودند فاصله 6 امتیازی را کم کنند اما ضربه سر رودی زستد رویاهای آنها را بر باد داد. تساوی رودررو در بازی برگشت به میزبانی پرسپولیس حاصل شد و بازی رفت به میزبانی استقلال با تساوی بدون گل به پایان رسید. این مشکل هواداران استقلال را بر آن داشت تا به قانون جدیدی که در ابتدای فصل حسن کامرانی فر به آن اشاره کرد و اعلام کردند شاگردان مجیدی در دیداری که پرسپولیس با گلی که در خانه حریف به ثمر رسانده بود به گل رسیدند روی بیاورند. از بحث مقایسه بازی های رو در رو، برتری این استقلال مشخص می شود.