پایان دوران کابوس های استقلال و پرسپولیس/ این تصمیم باید سال ها پیش گرفته می شد



استقلال و پرسپولیس از معدود تیم های ایالتی و لیگ برتری هستند که ردیف بودجه مشخصی ندارند و باید با درآمدزایی هزینه های جاری خود را تامین کنند. اما سایر تیم های لیگ برتری یا خصوصی هستند یا ردیف بودجه مشخصی از سوی ارگان های دولتی برای آنها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که پرطرفدارترین تیم های فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس هستند. دو تیمی که ساختار اصلی تیم ملی را تشکیل می دهند می توانند بیش از همه تیم های لیگ برتری در تولید محتوا و ایجاد نشاط و شادی برای جامعه به ویژه جوانان موثر باشند.

بالاخره با سخت گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی دو روز دیگر تیم های استقلال و پرسپولیس واگذار می شود. استقلال به پتروشیمی ها و پرسپولیس به بانک ها. این دو تیم لیگ برتری از این پس دیگر دغدغه مالی ندارند و می توانند با خیالی آسوده به اهداف فنی خود برسند.

البته این تصمیم باید سالها، اگر نگوییم دهه ها زودتر گرفته می شد. در واقع دولت از این دو تیم حمایت مالی نکرد و به آنها اجازه نداد از همه راه های درآمدزایی برای تامین هزینه های جاری خود استفاده کنند. مشکلات مالی این دو تیم به قدری آزاردهنده است که بسیاری از بازیکنان به دلیل مشکلات مالی از پوشیدن پیراهن آبی یا قرمز منصرف می شوند و حتی فصل گذشته استقلال به دلیل مشکلات مالی شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد.

در فوتبال حرفه ای، بزرگترین و مطمئن ترین راه برای درآمدزایی از طریق حق پخش است. سازمان صدا و سیما در ایران با وجود پخش انحصاری مسابقات لیگ برتر، ریالی به باشگاه ها نمی دهد.

با این اتفاق دوران رنج استقلال و پرسپولیس به پایان می رسد. هنوز این دو تیم فقط نیمی از هزینه های جاری را از طریق اسپانسر تامین می کردند و ظرفیتی بیشتر از آن وجود نداشت. به همین دلیل سال هاست که شاهد انباشت بدهی در این دو تیم هستیم. اما به نظر می رسد این مشکل یک بار برای همیشه حل شود و حالا آب خوبی از گلوی اعضای هر دو تیم سرازیر شود. البته باید از کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر این سخت گیری و تعهد دو باشگاه به احترام بازی جوانمردانه مالی تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: فروش استقلال و پرسپولیس و چند سوال بی پاسخ/ افرادی که پارسال سهام خریدند چه نقشی در تعیین مدیران جدید دارند؟



سرویس داخلی اخبار فوتبال