جشن پرسپولیس از سرکوب استقلال!

* مقام دوم و شاید غافلگیری
اما نکته مهم این است که هنوز هیچ تیمی مجوز AFC را نگرفته و این مهم ترین پیش نیاز حضور در لیگ قهرمانان آسیا است. یعنی حتی باشگاه پرسپولیس هم شاید با وجود قهرمانی در لیگ بیست و دوم نتواند به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

در واقع با حذف استقلال رقابت برای کسب سهمیه با شور و نشاط ادامه خواهد داشت و حالا نبرد بزرگی برای کسب مقام چهارمی لیگ برتر در پیش خواهد بود و اهمیت این جایگاه بیشتر می شود.



مجله اخبار فوتبال داخلی

نباید فراموش کرد که فصل گذشته فقط فولاد و سپاهان مجوز حرفه ای گرفتند و راهی آسیا شدند و حتی اگر یک تیم دسته سومی ایران هم می توانست مجوز حرفه ای بگیرد، این امکان را داشت که به جای استقلال یا پرسپولیس به آسیا برود.. در واقع حتی اگر قهرمانی و قرار گرفتن در بالای جدول مهم باشد، در نهایت تیمی که مجوز حرفه ای داشته باشد شانس حضور در لیگ قهرمانان را خواهد داشت.

در این صورت سه گزینه وجود خواهد داشت:
1) قهرمانی استقلال در لیگ 22: در این صورت و با توجه به اینکه استقلال قهرمان هر دو فصل بود، بنابراین تیم های دوم و سوم این فصل به جای قهرمان لیگ برتر یعنی پرسپولیس و سپاهان راهی آسیا خواهند شد.
2) قهرمانی سپاهان در لیگ 22: در این صورت سپاهان سهمیه مستقیم می گیرد و تیم فینالیست به سهمیه بعدی می رسد. در صورت نایب قهرمانی استقلال، پرسپولیس با حذف این تیم جایگزین خواهد شد.
3) قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست و دوم: در این صورت پرسپولیس سهمیه مستقیم خود را می گیرد و به هر حال سپاهان تیم بعدی خواهد بود که استقلال مجوز حرفه ای نگرفت.

آدر صورت قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، تیم چهارم لیگ بیست و دوم سهمیه می گیرد. که می تواند در بین تیم های گل گهر، مس رفسنجان و تراکتور باشد.

استقلال با قهرمانی در لیگ بیست و یکم و کسب سهمیه مستقیم حضور در فصل جدید این مسابقات از لیگ قهرمانان آسیا کنار می رود. و در عین حال به رده اول هم رسیده بود تا در لیگ قهرمانان آسیا 2023-24 بهترین جایگاه ممکن را داشته باشد. از این پس حذف آبی پوشان جایگاه استثنایی را به تیم دیگری می دهد که جایگزین این تیم می شود.

فدراسیون فوتبال یک ماه پیش در ابلاغیه خود در خصوص تعیین چهار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دو سهمیه اول را به قهرمانان این دو دوره لیگ برتر و دو سهمیه بعدی را به قهرمان جام حذفی داده بود. .. اما یک پیش نیاز مهم هم وجود داشت: «شرط اخذ مجوز باشگاه برای معرفی باشگاه ها الزامی است».

تاکنون به غیر از باشگاه های استقلال، پرسپولیس و سپاهان، این باشگاه تراکتورسازی است که درخواست مجوز حرفه ای خود را داده و در بیانیه مطبوعاتی تاکید کرده است که تمام بدهی های داخلی و خارجی خود را پرداخت کرده است. حال اگر پرسپولیس نتواند مجوز حرفه ای بگیرد سایر باشگاه ها از جمله گلگهر، تراکتور، مس رفسنجان و … در اولویت هستند.

* پست اول جایگزین استقلال
در بیانیه فدراسیون فوتبال در این خصوص آمده است: در صورت عدم دریافت مجوز باشگاه از یک یا چند باشگاه حائز شرایط، سهمیه ها بر اساس رتبه به باشگاه های واجد شرایط بعدی در جدول لیگ برتر فصل 1402-1401 اختصاص می یابد.

با کناره گیری استقلال، حالا سهمیه مستقیم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا به تیم دیگری تعلق می گیرد.

جشن پرسپولیس از سرکوب استقلال!

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، به نظر می رسد خروج استقلال از لیگ قهرمانان آسیا قطعی است و حالا همه منتظر اعلام این خبر از منبع رسمی هستند. قبل از استعفای فتح الله زاده و در آخرین اظهارات خود، عضو هیئت مدیره استقلال تمام تلاش خود را در کمیته صدور مجوز کنفدراسیون فوتبال آسیا گذاشت و اعلام کرد که دستشان خالی نیست اما در عین حال هیچ اشاره ای به پرداخت مطالبات آندره استراماچونی نکرد. که در واقع استقلال تو در موقعیت او از فصل گذشته بود: برای بارگذاری مدارک (البته ناقص).

* شاید همه چیز پیچیده شود
حالا مشخص است که با حذف استقلال، پرسپولیس و سپاهان گزینه های اول حضور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا هستند. سهمیه دیگر نیز نصیب نساجی می شود اما در مورد سهمیه چهارم ابهامات زیادی وجود خواهد داشت.

حال سوال مهم این است که اگر تیمی قهرمان لیگ برتر یا جام حذفی شود اما مجوز حرفه ای نگیرد (مثل استقلال) کدام تیم جایگزین آن ها می شود؟ این سوال از دو جنبه قابل بررسی است که شرایط متفاوتی را برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت.


سرویس خبر شماره: 1898526
12 آوریل 1402 در 2:17 ب.ظ
10.3K |

2نقطه نظر

رده اول و سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا

ابتدا تصور می شد نایب قهرمان لیگ بیست و یکم (پرسپولیس) جایگزین استقلال شود اما بر اساس این بند سهمیه ها توسط لیگ بیست و دوم مشخص می شود. اما به هر حال هیچ تفاوتی وجود ندارد و پرسپولیس دست بالا را خواهد داشت.

1837476

یعنی در هر سه مورد پرسپولیس و سپاهان به عنوان دو سهمیه مستقیم لیگ برتر ایران معرفی می شوند و حالا پا به آسیا خواهند گذاشت.

1783646

اما نکته مهم این است که سران باشگاه پرسپولیس اگر قصد مصاحبه عمومی را ندارند در صحبت های خود تاکید می کنند که قرار است مجوز حرفه ای دریافت کنند و تمام مراحل را طی کرده اند. آنها می گویند آخرین پرونده مربوط به زنده یاد میاچ به وکیل او پرداخت شده است.

1837495