قالانوی، نویدکیا، مورایس: همین سرنوشت فقط با یک سوال


سرویس خبر شماره: 2014348
آوریل 26, 1403 در 00:12
2000 |

5نقطه نظر

بررسی رفتار 6 ساله هواداران سپاهان؛

هواداران سپاهان در روزهای سخت تیم فوتبال این باشگاه تکلیف اصلی خود را به کلی فراموش کردند.

قالانوی، نویدکیا، مورایس: همین سرنوشت فقط با یک سوال

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، سپاهان روزهایی را پشت سر می گذارد که حتی در لیگ های پانزدهم و هفدهم نیز در رده های یازدهم و چهاردهم آن ها را تجربه نکرد. در آن زمان سپاهان فراز و نشیب های زیادی را در مسابقات تجربه کرد، اما سپاهان مقتدر ابتدای فصل در 12 بازی اخیر لیگ برتر 8 بازی را باخت، دو تساوی گرفت و حتی در روزهایی که هیچ چیز نداشت، تنها دو پیروزی ثبت شد. بد وجود دارد و این اتفاقی است که هواداران سپاهان قادر به هضم آن نیستند و نشان از یک بحران واقعی دارد تا مشکلات فنی.
در چنین شرایطی است که بازیکنان، کادر فنی و سایر اعضای تیم فوتبال سپاهان در لیگی که رقبای مسلح و باتجربه دارد از حمایت هواداران استقبال می کنند اما این درخواست اعضای این تیم برآورده نشد. واکنش مثبت جامعه هواداران سپاهان در ماه های اخیر. این اتفاق نیفتاده است و همه اعضای تیم و باشگاه خود را در برابر حملاتی که از درون علیه آنها انجام می شود بی دفاع می بینند.
البته این همه ماجرا نیست. روز جمعه که سپاهان مقابل نساجی مازندران قرار گرفت، بنرهایی در دستان هواداران سپاهان باز شد تا تعصبات بازیکنان و مناسب بودن مدیریت باشگاه را به چالش بکشد. در جریان مسابقه شعارهایی علیه مورایس سر داده شد که نشان می دهد این پرتغالی دیگر در اصفهان محبوب و قانونی نیست.
اگر کمی به سخنان نوشته شده در اوراق اعتراض سپاهانی دقت شود، خاطرات دهه طلایی دهه 80 که سپاهان به قدرت اول فوتبال ایران تبدیل شد، خودنمایی می کند، اما هواداران اصفهانی این نکته را فراموش کردند. نسل طلایی سپاهان که قلب تپنده‌اش محرم نویدکیا، هافبک بی‌نظیر فوتبال ایران بود، یکی از عوامل اصلی در سال‌های طلایی قهرمانی اصفهانی‌ها در چند قهرمانی لیگ برتر، جام حذفی و رسیدن به فینال آسیا بود. و حضور در جام باشگاه های جهان.; سپاهان نسلی که دوران بازی خود را به پایان رسانده، دچار بحران شده و علیرغم خریدهای گران قیمتی که در سال های اخیر انجام داده، این تیم هنوز تعداد قهرمانی های خود در لیگ برتر را افزایش نداده است.

2010557
مورائیس تا چند ماه پیش ستاره هواداران سپاهان بود اما در شرایطی که مشخص است این مربی و شاگردانش با بحرانی جدی مواجه هستند، تصمیم گرفته اند به جای اینکه در کنار آنها باشند، مقابل آنها بایستند. .

اما دلیل این عدم موفقیت و تکرار یک چرخه تکراری در تیم فوتبال سپاهان به عنوان نماد باشگاه سپاهان چیست؟
بدون شک پاسخ به این سوال مستلزم بررسی علمی و دقیق بر اساس داده های آماری است، اما در این مقاله که با محوریت هواداران سپاهان نوشته شده، بد نیست نگاهی به رفتار آنها و درخواست های آنها برای بهبود تیم بیندازیم. شرایط در سال های اخیر
سپاهان پس از قهرمانی در لیگ چهاردهم که آخرین نقطه قوت نسل طلایی این تیم بود، در لیگ های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم وارد بحران شد و با حضور امیر قلانوی بود که توانست به جمع مدعیان بازگردد. . یک بار دیگر.

* رفتار مشابه با سه مربی با سبک های کاملا متفاوت!
سپاهان در لیگ هجدهم علیرغم کسب رتبه عجیب چهاردهم لیگ هفدهم تا هفته گذشته توانست با امیر قلعه نویی برای قهرمانی بجنگد و رقیب اصلی پرسپولیس به تازگی بهبود یافته بود. اما شاگردان امیر قلعه نویی در هفته پایانی قهرمانی را به رقیب اصلی خود واگذار کردند.
این موضوع در صورتی قابل توجه است که بدانیم اتفاقاتی که در سپاهان با تمرین و هدایت امیرقلانوی رخ داد، در کمال تعجب در زمان تمرین و هدایت محرم نویدکیا و ژوزه مورایس نیز رخ داده است و نکته جالب توجه این است که رفتار هوادار سپاهان جامعه مشابه بوده است در تمام آن سالها

* سکوهای نقش جهان عاشق قالنوئی، نویدکیا و موریس
اگر بخواهیم به این موضوع و سرنوشت دو مربی قبلی سپاهان و شرایط کنونی خوزه مورایس با جزئیات بیشتری بپردازیم، اشتراکات بسیاری خودنمایی می کند.
زمانی که امیر قلعه نویی چالش بازگشت به اصفهان را پذیرفت، به دلیل کسب دو قهرمانی با پوشان طلایی اصفهانی مورد علاقه سکوهای نقش جهان بود. این عشق به محرم نویدکیا با شدت بیشتری خود را نشان داد و خوزه مورایس آنقدر نام بزرگ بود که هیچ هوادار سپاهانی در درستی انتخاب او به عنوان جانشین نویدکیا تردیدی نداشت.

2010558

* قلانوی، نویدکیا و مورایس را با سکوها به عقب برانید
اگرچه هر سه مربی با عشق و در سال اول به لطف نتایج چشمگیر و حتی خیره کننده هدایت سپاهان را بر عهده گرفتند (نویدکیا و مورائیس در سال اول مربیگری موفق به کسب 65 امتیاز شدند و سپس با همین امتیاز نایب قهرمان شدند. امتیاز در 17 فصل لیگ قهرمان شد) تحت حمایت کامل سکوهای نقش جهان قرار گرفتند.
با این حال، سال دوم سه مربی، به طور سوال برانگیز و مبهم، سرنوشتی مشابه و البته تاریک را تجربه می کند!
*قلانوی را تهدید کنید و او را مجبور کنید اولین استعفای خود را بنویسد
امیر قلعه‌نویی پس از دو شکست متوالی مقابل استقلال و کناره‌گیری از جام حذفی، چاره‌ای جز نوشتن اولین استعفای دوران طولانی مربی‌گری‌اش به دلیل هجوم گسترده هواداران سپاهان که حتی او را تهدید کردند، نداشت. در عین حال شاگردان قلانوی در شروع لیگ نوزدهم تیم قدرتمندی بودند که تا هفته دهم گلی نزدند.

*محرم هنوز سابقه مربیگری در سپاهان را ندارد
محرم نویدکیا هم با فشار جامعه هواداران سپاهان مواجه شد که از نیم فصل نتوانست در جام حذفی ادامه دهد و امید به قهرمانی در لیگ از بین رفت. در آن زمان هواداران سپاهان معتقد بودند محرم نویدکیا هنوز تجربه مربیگری ندارد و می گفتند بهتر است در تیم کوچک تری مربیگری کند. همین هجمه هواداران سپاهان باعث شد تا محمدرضا مدیریت ساکت وقت باشگاه از سرمربی تیم بخواهد تا تیم فنی خود را تقویت کند و از آنجا بود که اختلافات داخلی باشگاه آشکار شد و پس از استعفای محمود کریمی، علیرضا مرزبان. و رحمان احمدی که تحت فشار بودند. جامعه هوادارانی بود، معلوم بود نویدکیا آخر فصل می رود. در واقع نویدکیا پس از اولین استعفا چند ماه استرس زا را تحمل کرد اما در اواسط فصل بدون سرمربی سپاهان، تیم محبوبش، قرار گرفت.

* ماجراهای دو سال پیش در مورد مورایس را تکرار کنید
هرچند شدت نتیجه نگرفتن سپاهان در سال دوم مربیگری مورائیس نسبت به سال دوم قلانوی و نویدکیا بسیار زیاد بود، اما این پرتغالی روزهای سیاه امیرقلانوی و محرم نویدکیا را در اصفهان نیز تجربه می کند. سپاهان چند ماهی است که به ته دره سقوط می کند و علیرغم احترامی که هواداران برای نتایج فصل اول و کارنامه موریس قائل بودند، پس از هجمه های شدید به مدیران و بازیکنان باشگاه، حالا دور اوست. . و این انتقاد در بازی با نساجی با ورود به زندگی شخصی این مربی به سریع ترین شکل ممکن مطرح شد.

* نقش جامعه هواداران در ناکامی های سپاهان
همانطور که در بخشی از مقاله اشاره شد، یافتن دلیل بی نتیجه ماندن سپاهان در سال های دوم مربیگری امیرقلانوی، محرم نویدکیا و خوزه مورایس نیازمند بررسی دقیق و علمی است، اما جامعه هواداران سپاهان نیز نقش مهمی را ایفا می کند. در این رویدادها و آنقدر تاثیر گذاشتند که نمی توان نامشان را از فهرست دلایل سقوط پوشان طلایی اصفهانی حذف کرد.

*رویدادهای بازی با منسوجات و یک هشدار بزرگ
هنوز بازی مقابل نساجی شروع نشده بود که هواداران علیه اعضای هیئت مدیره باشگاه، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و خوزه مورایس سرمربی این تیم شعار سر دادند. شعارهای هواداران سپاهان بلند و آشکار بود با توجه به اینکه شانس قهرمانی سپاهان از دست رفته بود و هواداران واکنش خاصی به این مسابقه نداشتند، این موضوع را حتی از روی گیرنده های تلویزیونی نیز می شد با دقت تشخیص داد.. البته فیلم هایی از این شعارها در فضای مجازی سپاهان نیز دست به دست می شود.

2010556
حلقه انجمن بازیکنان سپاهان قبل از شروع سوت مقابل نساجی. در حال حاضر هواداران به جای تمرکز بر تشویق تیم و بازیکنان، علیه همه اعضای باشگاه از جمله کادر فنی و هیات مدیره شعار می دهند!

*بازبینی هواداران سپاهان
هواداران سپاهان از نتایج تیم محبوبشان گلایه دارند و این مشکل طبیعی و قابل قبولی است اما اگر در ورزشگاه شعارهای غیراخلاقی داده می شود، این یکی دیگر از مشکلاتی است که توجه بیشتر مدیران فرهنگی فدراسیون فوتبال را می طلبد برای تغییر این رویه .

سپاهان یکی از بدترین نمایش های فصل را در ورزشگاه نقش جهان به نمایش گذاشت. بازیکنان این تیم به دلیل از دست دادن شانس قهرمانی پس از شکست در آبادان انگیزه چندانی نداشتند و شعارهای هواداران در جریان مسابقه آنها را کاملا خسته کرد. طبیعی است که در چنین فضایی، بازیکنان سپاهان که همگی ستاره های مطرحی هستند و تیم های رقیب زیادی آرزوی داشتن آنها را دارند، جسارت و میل به بازی در مقابل هوادارانی که از آنها سوء استفاده می کنند را ندارند.

* خطر از دست دادن جام حذفی
در این بین لازم به ذکر است که سپاهان همچنان یک جام در اختیار دارد اما در جوی که هواداران سپاهان مقابل تیم میزبان به وجود آورده اند، مشخصا شانسی برای مورایس و شاگردانش در حذف مستقیم جام وجود ندارد.

بی شک رفتار هواداران سپاهان ناشی از دلسوزی و عشق به تیم خونه به خونه شان است اما بد نیست به این دو نکته توجه کنند. اول اینکه باید فکر کنند که راه و روششان در سال های اخیر درست نبوده است. مشکل دوم این است که سپاهان این روزها بحران عجیبی را پشت سر می گذارد. بدون شک ظرفیت مورایس و شاگردانش با احتساب نمایش های ابتدای فصل نمی تواند 8 شکست در 12 مسابقه را بپذیرد. هواداران سپاهان فکر کنند بهتر است در این بحران کنار تیم محبوب خود بمانند یا همه اعضای آن را طرد کنند. و به گونه ای که راه دیگری برای بهبود روابط بین طرفین وجود ندارد.

مجله اخبار فوتبال داخلی