مانیبال؛ برد پیت در حال تماشای فوتبال ایران است!

مدرنیست ها پیروز می شوند
امروزه با توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تخصصی و شرکت‌ها و وب‌سایت‌های جمع‌آوری و پردازش این اطلاعات، استفاده از آمار و داده‌ها برای انتخاب ترکیب بهینه تیم و تاکتیک‌های تیمی متناسب با بازیکنان موجود می‌تواند مزیتی برای مربیان و باشگاه‌های مدرن باشد. مفهوم کارایی و بهره وری، یعنی استفاده حداکثری از داده های موجود، تنها با روش های علمی و نوآورانه امکان پذیر خواهد بود.

فیلم Mannibal با بازی برد پیت اثری جذاب و دراماتیک در موفقیت مردی است که ساختار سنتی بیسبال در آمریکا را به چالش می کشد.

کاربرد اول: کارایی در بازار نقل و انتقالات
در سال 2002، بیلی بین، مدیر ورزشی تیم بیسبال اوکلند دو و میدانی، که تیمش به دلیل کمبود بودجه و امکانات مالی نتایج ضعیفی کسب کرد، دو تن از بهترین بازیکنان خود را از دست داد و به مدیریت باشگاه نزدیک شد. اما پس از ناامید شدن از دریافت بودجه بیشتر، پس از ملاقات با پیتر برند، فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه ییل که به عنوان پیشاهنگ استعدادها در باشگاه کلیولند کار می کرد، سعی کرد بازیکنان جدیدی را جذب کند. بازیکنان تیم های لیگ تصمیم گرفتند کلیشه های معمول و سنتی در انتخاب بازیکن را کنار بگذارند و از داده ها و اطلاعات عملکرد بازیکنان در گذشته برای انتخاب بازیکنان مورد نظر استفاده کنند. بازیکنانی که نادیده گرفته شده اند و در نتیجه دست کم گرفته شده اند. این رویکرد اگرچه مورد انتقاد و مخالفت شدید کارشناسان و کمیته فنی تیم دو و میدانی اوکلند قرار گرفت، اما در نهایت بیلی بین با تکیه بر این رویکرد موفق شد در سال 2002 با بیست برد متوالی عنوان قهرمانی را از آن خود کند.
در سال 2003، مایکل لوئیس کتابی بر اساس این تجربه نوشت با عنوان “پول بال: هنر برنده شدن در یک بازی نابرابر”. بعداً در سال 2011 فیلمی بر اساس این کتاب با بازی برد پیت در نقش بیلی بین ساخته شد که به خوبی تاریخ ورزش های اوکلند، بیلی بین و استفاده از ماننیبال را نشان می دهد. تماشای این فیلم می تواند برای مربیان و مدیران ورزشی بسیار جالب و آموزنده باشد.

کاربرد دوم: انتخاب تاکتیک تیمی مناسب
استفاده از آمار و داده ها نه تنها برای انتخاب بازیکنان مناسب با بهترین هزینه و بستن تیم استفاده می شود، بلکه می توان از آن برای انتخاب تاکتیک های تیم نیز استفاده کرد.چند سال پیش واحد آمار و اطلاعات منچستر سیتی اقدام به انجام یک اقدام مطالعه روی ضربه کرنر پدر سیتی گل های زیادی از ضربات کرنر به ثمر نرسانده بود و تحلیلگران باشگاه می خواستند بهترین راه را برای استفاده از ضربات کرنر پیدا کنند. آنها بیش از 400 ضربه کرنر از لیگ های مختلف را در چند فصل بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند: خطرناک ترین ضربات کرنر ضربه هایی هستند که با قوس و روی تیرک نزدیک دروازه به سمت دروازه فرستاده می شوند. زیبایی چنین ضربه ای این است که توپ مستقیماً به منطقه خطر فرستاده می شود. گاهی اوقات یک مهاجم می تواند توپ را با ضربه سر یا ضربه از داخل محوطه به گل تبدیل کند و گاهی اوقات یک دروازه بان یا مدافع می تواند ضربه را به سمت دروازه مهار کند و در مقابل یک بازیکن می تواند توپ را با لگد بزند و به آن ضربه بزند. گاهی اوقات توپ مستقیماً از کرنر وارد دروازه می شود. تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که گل های بیشتری از ضربات کرنر روی دروازه به ثمر رسیده است.

مجتبی فریدونی



مجله اخبار فوتبال خارجی


سرویس خبر شماره: 1823265 |
18 ارديبهشت 1401 ساعت 13:21 |
1,164 امتیاز خبر|

0نظرات

انقلابی در استفاده از داده های آماری در مدیریت ورزشی


پس از قهرمانی در جام اوکلند، بیلی بین یک پیشنهاد 12 میلیون دلاری از Boston Redsax دریافت کرد که پاداش نوآوری و شجاعت او بود.
در ایران علیرغم اینکه آمار و ارقام بیشتری به ذهن مربیان وارد شده است، اما همچنان فاقد بصیرت و دانش کافی برای استفاده صحیح از آمار هستند (البته). کارکنان فعلی من فکر می کنم آنها احتمالاً تا به حال چیزهای زیادی از تیم ما بیرون کشیده اند.

در اقتصاد، بر اساس تئوری هندبال، تیم‌های کوچک با بودجه محدود، با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و بررسی آمار عملکرد تینرهای گذشته، می‌توانند بازیکنان نادیده گرفته شده و با قیمت پایین‌تر و بازیکنان بر اساس کلیشه‌ها را به خدمت بگیرند. طرز فکرهای مرسوم برای فروش بسیار گران هستند. استفاده از این رویکرد در بازار نقل و انتقالات می تواند کمک زیادی به باشگاه ها در کنترل و مدیریت بودجه خود کند. بودجه آکلند دو و میدانی در سال 2002 زمانی که آنها قهرمان شدند 41 میلیون دلار بود، در حالی که سایر تیم ها با بودجه 125 میلیون دلاری نتوانستند این عنوان را کسب کنند.

تیم آنالیز منچسترسیتی یافته های خود را به سرمربی وقت روبرتو مانچینی ارائه کرد. او با ادب به آنها گوش داد و گفت: من خودم سال هاست که بازیکن هستم و فقط می دانم که تیراندازی با کمان موثرتر است. او اشتباه کرد، اما می‌توانیم ببینیم که چرا اشتباه می‌کرد. گل‌های زیبا در کمان بیرون زده می‌شوند و گل‌های زیبا به یادگار می‌مانند، اما گل‌های مرگ‌باری که در شلوغی و در هرج و مرج نزدیک دروازه به ثمر می‌رسد به دنبال ضربه‌هایی با قوس به سمت دروازه نمی‌مانند.
مانچینی در ابتدا نظر خود را تغییر نداد. اما در سال 2011، زمانی که سیتی دوباره برای زدن ضربات کرنر مشکل داشت، دستیار او دیود پلات با اعضای تیم آنالیز صحبت کرد. تحلیلگران این طرح را با Corner Studies مورد بحث قرار دادند. در طول فصل 2011-2012، سیتی 15 ضربه کرنر به ثمر رساند که بیشترین ضربه کرنر را در بین تیم های لیگ برتری به ثمر رساند. ده تا از این گل ها از ضربات کرنر به ثمر رسید، از جمله گل وینسنت به منچستریونایتد که قهرمانی سیتی را تضمین کرد.

آوردن مانیبال به فوتبال
در نوامبر 2010، Finway Sports، مالک باشگاه بیسبال Boston Redsax، لیورپول را از مالکان سابق تام هیکس و جورج گیلت خریداری کرد. گروه فنلاندی علاقه مند به انتقال و آزمایش روش های شناخته شده از یک ورزش به ورزش دیگر بودند و مانیبال یکی از شناخته شده ترین روش ها در ورزش آمریکا بود. جان هنری، رئیس گروه فین وی، پس از استفاده از مانیبال در بوستون رد ساکس، به این موضوع علاقه مند شد و احساس کرد که این رویکرد می تواند برای خرید جدید او در لیورپول کارساز باشد. هنری می خواست فردی مانند بیلی بین را در لیورپول استخدام کند و در نهایت تصمیم گرفت دیمین کومولی را به خدمت بگیرد. لیورپول کمیته نقل و انتقالات را به ریاست مایکل ادواردز تشکیل داده است تا بازیکنان با کیفیت زیادی را در فصول اخیر به خدمت بگیرد. بیلی بابت تحلیل های لیورپول تمجید کرد: «نمونه عالی در این تیم محمد صلاح است. آنها 40 میلیون دلار خرج کردند تا او را از رم منتقل کنند، که بسیاری در آن زمان فکر می کردند پول زیادی است، اما نتیجه داد و ارزش او بسیار بیشتر از آن بود که به او پرداخت کردند. برای من، این یک مثال عالی از استفاده از مزایای آماری است.

به گزارش “مجله اخبار فوتبال”، مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق ذوب آهن که قلمی نیز در دست دارد، در یادداشتی در این باره و با استفاده از فیلم به شواهدی اشاره می کند که مدیریت تیم های ورزشی به مرحله جدیدی رسیده است. مرحله استفاده از داده های آماری: