ژابی آلونسو چگونه تاریخ لورکوزن و فوتبال آلمان را تغییر داد/ ساقدوش ابدی آقای فوتبال شد؟

فرخ حسابی – رقابت های لیگ برتر فوتبال آلمان، بوندس لیگا، با قهرمانی زودهنگام برای تیمی همراه شد که هرگز در لیگ آن کشور قهرمان نشده بود. بایرلورکوزن پنج هفته بعد از پایان فصل در حالی به قهرمانی رسید که حتی خوشبین ترین هواداران این تیم در ابتدای فصل هم تصور نمی کردند چنین عنوانی را کسب کنند و به 11 سال سلطه بایرن مونیخ بر این تیم پایان دهند. بوندسلیگا. .

این معجزه یعنی قهرمانی در هفته بیست و نهم بدون حتی یک شکست به لطف هنر ژابی آلونسو سرمربی جوان اسپانیایی به دست آمد. 18 ماه پیش که او هدایت بایرلورکوزن را برعهده گرفت این تیم برای فرار از سقوط می جنگید و اکنون برای این تیم تاریخ سازی می شود که فقط در اسطوره ها یافت می شود.

راینر کالموند، مدیر ورزشی سابق بایر لورکوزن، یک بار در مورد دنیای بی رحمانه فوتبال گفت: “اگر جام ها را به دست نیاورید، ارزشی در فوتبال ندارید.” در آلمانی، لورکوزن نام مستعاری داشت به نام Vizekusen که به معنای “Kuzen همیشه دوم” است، در انگلیسی به آنها لقب Neverkusen داده شد که به معنای تیمی است که هرگز به جام نمی رسد تحت نام Leverkusen. باشگاهی جادو شده که نقش ساقدوش های همیشگی قهرمان فوتبال آلمان را بازی می کرد و نتوانست از گذشته تلخ خود خلاص شود.

در شش سال اول قرن بیست و یکم، یعنی در دهه 2000، لورکوزن چهار بار نایب قهرمان بوندسلیگا شد. دو سال بعد، بایر دوباره تحت فشار قرار گرفت و در سه بازی اخیر خود دو شکست را متحمل شد و در حالی که قهرمان شد، جام را به بوروسیا دورتموند از دست داد.

در واقع، لورکوزن به معنای واقعی کلمه در فصل 02-2001 خودکشی کرد. یک هفته پس از از دست دادن قهرمانی بوندسلیگا، آنها در فینال جام حذفی آلمان شکست تحقیرآمیز 4-2 را متحمل شدند و چهار روز بعد در فینال لیگ قهرمانان اروپا به رئال مادرید باختند، در فصلی که شانس سه قهرمانی تا آخرین فصل داشت. هفته و بدون جام ماند.

بایرلورکوزن در تمام این سال ها تلاش کرده تا بازیکنان بزرگی را به فوتبال جهان معرفی کند، اما موفقیت از آنها دور مانده است. میشائیل بالاک ستاره سابق تیم ملی آلمان و لورکوزن در مصاحبه ای گفت: کیفیت همیشه در لورکوزن خوب بوده است اما این تیم هنوز یک چیز را برای موفقیت از دست می دهد، حق با او بود و این یک چیز ژابی بود. آلونسو موفق شد دوران ناکامی این تیم را به پایان برساند.

ژابی آلونسو چگونه تاریخ لورکوزن و فوتبال آلمان را تغییر داد/ ساقدوش ابدی آقای فوتبال شد؟

زمانی که آلونسو دوران درخشان خود را به پایان رساند، پپ گواردیولا، سرمربی سابق بایرن مونیخ، از اینکه فوتبال جهان در حال از دست دادن یکی از بهترین هافبک های تاریخ خود بود ابراز ناراحتی کرد، اما او به سرعت تشویق خود را به فوتبال جهان ارائه کرد: “او بسیار دوست خواهد داشت. به‌زودی به عنوان مربی برمی‌گردد و هر کجا که می‌رود، حاضرم تضمین کنم که او موفق خواهد شد.»

آلونسو به پیش بینی های گواردیولا عمل نکرد، اما بسیار فراتر از آنها بود. در واقع، وقتی از شاگرد سابقش در لورکوزن پرسیده شد، سرمربی فعلی منچسترسیتی، گواردیولا به سادگی پاسخ داد: “وای، شگفت انگیز است.”

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول نیز آلونسو را مهمترین مربی در بین مربیان مدرن و نسل جدید فوتبال می دانست و به همین دلیل لیورپول سعی کرد ژابی آلونسو را به جای کلوپ به لیورپول بیاورد، مطمئناً بایرن مونیخ این آشفتگی را پاک کند. توماس توخل در این تیم به دنبال جذب ژابی است، هرچند آلونسو تصمیم دارد یک فصل دیگر در لورکوزن بماند و شاید مقصد بعدی او در پایان فصل آینده تیم سابقش و رویای بزرگش رئال مادرید باشد.

جالب اینجاست که در سال 2022 انتخاب ژابی به عنوان سرمربی لورکوزن با شک و تردید فراوان همراه شد! سیمون رولف، مدیر ورزشی باشگاه توضیح می دهد: “ما در شرایط سختی قرار داشتیم و ستاره بزرگی را در ژابی می دیدیم، اما او مربی بی تجربه ای بود که هرگز تیم بزرگی را هدایت نکرده بود.” او درست می گوید، ژابی در آن زمان تنها مربی تیم دوم رئال سوسیداد بود: “اما من از روز اول به توانایی های او ایمان داشتم و ژابی نیز به توانایی های تیم ما اعتقاد داشت.”

مهمترین چیز این بود که همه بازیکنان تیم از روز اول مجذوب سرمربی جدید خود شدند، مربی ای که در دوران بازیگری خود برنده بزرگی بود و نقشی اساسی در موفقیت تیم های بزرگی مانند رئال مادرید و لیورپول داشت. . و بایرن مونیخ

روز یکشنبه فوتبال جهان به افتخار ژابی کلاه از سر برداشت. او اجازه نداد بایرن مونیخ دوازدهمین قهرمانی متوالی آلمان را کسب کند. طلسم شکست و لورکوزن با ارائه زیباترین فوتبال قهرمان شد.

لورکوزن در هفته بیست و نهم با نتیجه 5 بر صفر وردربرمن را شکست داد و با آمار خیره کننده 74 گل، 19 گل خورده و 0 باخت فاتح مطلق فوتبال آلمان شد.

بیشتر بخوانید: ژابی آلونسو برای تاریخ سازی با یک شگفتی پاداش گرفت

سرویس اخبار فوتبال خارجی